Wevelgem past lokaal mobiliteitsplan aan

Het langverwachte mobiliteitsplan werd tijdens de gemeenteraad vastgesteld.©Stefaan Lernout SLW
Het langverwachte mobiliteitsplan werd tijdens de gemeenteraad vastgesteld.©Stefaan Lernout SLW
Stefaan Lernout

Grote investeringen in voetpaden, de realisatie van een fietsersbrug tussen Gullegem en Wevelgem en een fietspad in de omgeving van de Bieststraat zijn maar enkele van de punten die in het aangepaste mobiliteitsplan een uitwerking krijgen.

Het huidige mobiliteitsplan dateert van 2011 en dat blijft nog steeds het kader waarin de gemeente werkt. “We merkten na een sneltoets in 2017 dat bepaalde aspecten uit het plan gedateerd waren”, zegt schepen van Mobiliteit Lobke Maes (CD&V). Die punten hebben we nu verbreed en verdiept. Het betreft het fietsnetwerk en -infrastructuur, het collectief en openbaar vervoer, project Ter Biest, de vernieuwing van Wevelgem centrum, maatregelen rond parkeren en het zwaar verkeer en sluipverkeer.”

De actualisatie van het mobiliteitsplan focust zich op deze thema’s. Het is opgebouwd volgens het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer, personenwagens). Schepen Maes haalde enkele punten aan tijdens de gemeenteraad en benadrukte dat haar opsomming zeker niet limitatief was. “We investeren 350.000 euro per jaar aan voetpaden, net als in 2020. Dat is ongeveer 7.700 vierkante meter trottoir per jaar.”

Fiets- en wandelbrug

“Tussen Gullegem en Wevelgem wordt ingezet op de realisatie van een fiets- en wandelbrug. Samen met de provinciale en Vlaamse overheid worden momenteel een aantal tracés onderzocht. Voor de realisatie van dit programma worden beschikbare subsidiemogelijkheden benut.”

“In de omgeving van de Gulleboom wordt een participatief traject opgezet dat aansluiting vindt bij de centrumoefening in Gullegem. In de Bieststraat worden gronden verworven om een naastliggend fietspad te realiseren.”

“Verder zullen we via ANPR-camera’s een poortsysteem creëren om het verbod op zwaar vervoer in het centrum van Gullegem daadwerkelijk af te dwingen. Ten slotte worden ook de circulatiemaatregelen uitgewerkt voor het centrum van Wevelgem, in de lijn van het lopende ontwerp voor het masterplan van Wevelgem centrum.”

De oppositie, die inderdaad vele jaren uitkeek naar dit plan, reageerde uiteindelijk gematigd enthousiast.

Maatregelen N8

Henk Louf (N-VA) mist vooral wat maatregelen rond de N8. “We merken dat bitter weinig van onze voorstellen werden weerhouden. Het verkeer in het centrum van Wevelgem zal niet vlotter verlopen, integendeel. Het masterplan zal ons nog meer en langer laten stilstaan.”

“Verder lijkt ons dat het herstellen van voet- en fietspaden een elementaire opdracht van een bestuur is. Volgens ons was een knip in Bergelen tussen Gullegem en Moorsele niet nodig. Wij missen ook concrete acties rond het openbaar vervoer.”

Schepen Maes repliceerde dat het moeilijk is om gerichte ingrepen te doen op de N8, nog steeds een gewestweg. Maar bijvoorbeeld de implementatie van intelligente ratelklikkers zal de afstemming van de lichten op de N8 beter maken. Dat komt eraan.

Sluipverkeer

“Met dit plan lijkt Wevelgem eindelijk de 21ste eeuw in te stappen”, aldus Carlo De Winter (Groen). “De intenties zijn uitstekend, maar we zien aarzeling, bijvoorbeeld om daadwerkelijk de snelheidsvermindering aan te pakken. We vinden amper maatregelen terug tegen sluipverkeer. Toch vindt Groen dit een positief plan, desalniettemin willen we de resultaten afwachten.”

Het vernieuwde mobiliteitsplan werd op de gemeenteraad vastgesteld. Vlaams Belang, N-VA en Groen onthielden zich.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier