Tracé ontsluitingsweg Moen ligt zo goed als vast

Op de foto: Door de aanleg van de nieuwe weg zal de verkeersdrukte in Moen, Heestert, Outrijve en Avelgem merkbaar verbeteren. © GV
Geert Vanhessche
Geert Vanhessche Medewerker KW

De Vlaamse overheid maakt belangrijke vooruitgang in het planningsproces voor de optimalisatie van de N8 in Avelgem en Zwevegem. Dit project is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming op de N8 tussen Zwevegem en Avelgem, met specifieke aandacht voor de kernen Heestert, Moen, Avelgem en Outrijve.

Het milieueffectenonderzoek en de verkeersmodellering zijn ondertussen voldoende ver gevorderd om een voorlopige keuze van het meest geschikte tracé voor een nieuwe verbindingsweg te maken.

Nieuwe weg

Het tracé dat best voldoet aan de plandoelstellingen bestaat uit een nieuwe route voor het verkeer vanaf de Keiberg (N8), ter hoogte van de Kwadestraat tot aan de Doorniksesteenweg (N353) in Bossuit. “Tussen de Keiberg en de Sluislaan, aan het kanaal ter hoogte van de Kraaibosstraat, wordt een nieuwe weg voorzien. Hiervoor heeft het planteam een geoptimaliseerd voorstel uitgewerkt met een tunnel, om de oude spoorweg te kruisen, en een nieuwe aansluiting op de Sluislaan.”, laat het Vlaamse Gewest in een persbericht weten.

De verkeersstudies tonen aan dat door deze nieuwe verbinding de verkeersveiligheid en doorstroming aanzienlijk zal verbeteren. De verkeersintensiteit in Heestert, Moen en Avelgem zal merkbaar dalen, en er zijn duidelijke plannen voor een verkeersveilige herinrichting in Outrijve. Er wordt gewerkt aan de aanleg van veilige fietspaden, snelheidsverlagende maatregelen en het verwijderen van verharding op enkele wegen.

Naast verbeteringen in de verkeersveiligheid, omvat het plan ook maatregelen ter versterking van de natuurwaarden in de speciale beschermingszone (SBZ) en het VEN-gebied Orveytbos.

Openbaar onderzoek

Nu de adviezen van alle instanties gekend zijn, volgt de opmaak van het ontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan, inclusief een nota voor het flankerend mobiliteitsbeleid en een plan van aanpak voor de versterking van natuurwaarden. Het ontwerp GRUP wordt in het najaar aan de Vlaamse Regering voorgelegd. Daarna volgt een openbaar onderzoek, waarbij iedereen opmerkingen kan geven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier