Slechte staat van de Langemarkstraat nog dit jaar aangepakt
De rotonde in het centrum van Zonnebeke en de Langemarkstraat liggen er heel slecht bij. Klachten zijn dan ook schering en inslag. Dit jaar wordt de straat nog hersteld, maar de slechte staat van de riolering zorgt voor vertraging.
Bestuurders zullen het al gemerkt hebben, maar de rotonde en de Langemarkstraat liggen er heel erbarmelijk bij. Het is de ene verzakking en put na de andere en de klinkers springen omhoog als er voertuigen over rijden. Dit hobbelend parcours is echt gevaarlijk voor fietsers. Er is al sprake van schade aan fietsen, lekke fietsbanden en schade aan banden en velgen van de wagens. Het regent dan ook klachten op de sociale media. Sommigen dreigen er mee schadeclaimen in te dienen.
“Geen betonblokjes meer, alles wordt geasfalteerd”
De toestand is van kwaad naar erger gegaan toen het zwaar vervoer richting Ieper via de Langemarkstraat werd omgeleid om de verkeersdrukte in het centrum te ontlasten. Het veelvuldig voorbijkomen van zware vrachtwagens heeft de straat zeker geen goed gedaan. Herstellingswerken die zouden aangevat worden, lopen vertraging op door de slechte staat van de riolering in de straat.
Speciale techniek
“Ik herinner me nog dat ik jaren geleden als oppositieraadslid niet voor het gebruik van blokjes was bij de dorpskernvernieuwing”, begint burgemeester Dirk Sioen zijn verhaal. “Helaas, de tijd heeft mij gelijk gegeven. Het klopt wat de mensen zeggen: de straat verkeert in heel slechte staat, maar verbetering is op komst. Onderzoek wees uit dat de riolering van de straat erg slecht is. Het is nutteloos en zuivere geldverspilling de straat volledig te vernieuwen om ze na enkele jaren opnieuw te moeten openbreken. We willen efficiënt te werk gaan.”
“Eerst komt er een firma om de riolering te herstellen. Er zal een speciale techniek toegepast worden, waarbij een stof in de riolen wordt gespoten die daarna stolt en zo de lekken herstelt. We hebben die techniek enkele jaren geleden in Passendale toegepast en dat is daar goed verlopen en we hopen op hetzelfde resultaat. Het prijskaartje bedraagt wel 76.000 euro.”
Controle van riolen
“De slechte toestand van de riolering in de Langemarkstraat is wellicht geen alleenstaand feit. Zo willen we een plan opmaken om binnen afzienbare tijd de toestand van de riolen in onze dorpskernen te onderzoeken en in kaart te brengen. Dit kan ons zeker van pas komen in de toekomst. De werken aan de riolering in de Langemarkstraat zouden af moeten zijn tegen het verlof en de volledige herstellingswerken van rotonde en straat zouden dan volgen in oktober. Er komen geen betonblokjes meer aan te pas. Alles wordt geasfalteerd”, aldus de burgemeester.
De werken zijn een samenwerking van de gemeente en het Agentschap Wegen en Verkeer. Die laatste neemt immers de rotonde voor z’n rekening. Zowel de rotonde en de straat tot aan het jeugdhuis worden volledig vernieuwd. Aan de oneven kant van de straat worden ook de parkeerstroken en voetpaden vernieuwd. De kostprijs voor de werken aan de straat wordt geraamd op 236.500 euro.
Pas na de zomer
“De rioleringen werden veel te laat geïnspecteerd”, reageert gemeenteraadslid Lieselot Wydooghe (N-VA). “Bij goed management inspecteer je eerst de riolen eer je de gunning toekent voor een nieuw wegdek. Dan kan alles in één keer gebeuren: nieuwe riolen én nieuw wegdek, wat uiteraard een groot financieel voordeel oplevert. Nu heeft men de riolen pas nadien bestudeerd en uit de camerabeelden blijkt dat de riolen echt wel in heel slechte toestand verkeren. Nu moet men eerst de riolen herstellen met een kunststof. In plaats dat alles nu klaar was geweest – na een periode waarbij de handelaars toch vaak gesloten waren door de coronamaatregelen – zal men de nieuwe wegbedekking pas na de zomer opstarten. Later zal men alles weer mogen openbreken om een nieuw riolenstelsel aan te leggen.” (NV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier