Plannen voor heraanleg Ardooisesteenweg voorgesteld
De stad stelde maandagavond tijdens de commissie ruimtelijke ordening de precieze plannen voor de heraanleg van de Ardooisesteenweg, het gedeelte tussen de Mandellaan en het centrum, voor. Het stadsbestuur hoopt van de grijze invalsweg een aantrekkelijke boulevard te maken waar fietsers en wandelaars zich helemaal op hun gemak voelen.
Het stadsbestuur wil de leefbaarheid in de Ardooisesteenweg verhogen en pakt daarom het stuk tussen de Mandellaan en het centrum aan. “De Ardooisesteenweg omvat vandaag een mix van inwoners, winkels, horeca… Het is en blijft een belangrijke invalsweg voor de stad. Met de heraanleg kiezen we ervoor om van de Ardooisesteenweg een aantrekkelijke groene toegangspoort te maken met veel voordelen voor de fietsers”, aldus schepen Griet Coppé (CD&V).
Zo zullen autobestuurders er na de heraanleg nog maximum 30 km/uur mogen rijden. “De Ardooisesteenweg wordt ook ingericht als een fietsstraat. Het gaat om het stuk tussen de Carrefour en het busstation, waar ook eenrichtingsverkeer voor auto’s zal geleden in de richting van het station. We kiezen resoluut voor de fiets. De auto moet volgen en mag er de fietser niet inhalen.” Naast het invoeren van de fietsstraat worden ook de voetpaden opnieuw aangelegd en komt er nieuwe duurzame ledverlichting. “Aan de kant van de Carrefour wordt de Ardooisesteenweg een wandelboulevard. Ter hoogte van de kruispunten met de Mariastraat en de Sint-Jorisstraat zal de voetganger voorrang hebben”, aldus Filip Demey van studiebureau Demey. Naast tal van kleinere plantjes in plantvakken, worden er ook ruim twintig nieuwe bomen aangeplant. In september starten de nutswerken, de eigenlijke wegenwerken worden in 2022 uitgevoerd. De stad hoopt om tegen eind 2022 de vernieuwde Ardooisesteenweg voor te kunnen stellen.
Invloed op omgeving
Bij oppositiepartij N-VA maakt men zich zorgen omtrent de impact van de verandering in de Ardooisesteenweg op het verkeer in de buurt. “Het invoeren van het eenrichtingsverkeer zal er toe leiden dat de Mandeldreef veel meer verkeer te slikken krijgt”, aldus Siska Rommel (N-VA). Het stadsbestuur geeft aan dat er een grondige verkeersstudie werd uitgevoerd. “Als er toch neveneffecten zijn, kan er nog worden bijgestuurd. Zo is de Mandeldreef heel breed. Als er bijvoorbeeld te snel gereden wordt, zijn aanpassingen mogelijk”, aldus schepen Griet Coppé. (BF)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier