Omleidingsweg Poelkapelle zorgt voor frustratie: “Vrachtwagens in gracht”
Anderhalve maand al kreunt Poelkapelle onder de werken aan de Guynemerrotonde, maar stilaan is er licht aan het einde van de tunnel. Vooral de omleidingsweg zorgt voor commotie. Verschillende vrachtwagens moesten getakeld worden nadat ze zich vastreden in de grachten en in de Waterstraat moest de gemeente een gracht zelfs tijdelijk dichtgooien.
Sinds 7 augustus is de Guynemerrotonde volledig afgesloten en moet gemotoriseerd verkeer een grote omleidingsroute volgen, maar dat zorgde al voor heel wat problemen. Zo wees Jan Halewijck (CD&V) er op de jongste gemeenteraad op dat in de Kwellestraat en Waterstraat al zeker tien vrachtwagens moesten getakeld worden, met heel wat verkeershinder en frustratie voor de andere weggebruikers tot gevolg. Onder andere op sociale media wordt de signalisatie op de korrel genomen.
Opvolging
“We hebben iemand die op dit moment bijna een fulltime job heeft aan de opvolging van signalisatie”, stelt burgemeester Dominique Cool (N-VA). “Dagdagelijks worden wij opgebeld met suggesties allerhande. Op sociale media kent blijkbaar iedereen de wegcode beter. De bestaande omleidingsweg werd echter afgestemd met AWV, de aannemer, politie… Mocht iedereen zich aan de regels houden, dan zou alles heel wat vlotter gaan, maar we zien dat de regels met de voeten worden getreden. Ik heb dan ook met de politie afgesproken om meer controles te doen.”
Afgelopen weekend liepen er al enkele vrachtwagenchauffeurs tegen de lamp, nadat donderdag opnieuw een vrachtwagen zicht vastreed in de Kwellestraat. “We stellen vast dat voeder- of melkvrachtwagens gemakkelijk door geraken. Zij zijn het gewoon om bij landbouwbedrijven manoeuvres te maken. Koelwagens komen wel in de problemen en enkelen zijn in de gracht beland”, zegt schepen Jean-Marie Callewaert (Vooruit).
Hele verbetering
De bermen in de Waterstraat leden zodanig onder het vele verkeer dat het gemeentebestuur moest ingrijpen. “Vorige week zagen we dat de bermen in de S-bocht helemaal kapot gereden waren. Omdat wij verantwoordelijk zijn voor onze wegen en vreesden dat het helemaal zou kunnen invallen, hebben we gekeken om oeverversterking te doen”, vervolgt Callewaert.
“In die twee bochten hebben we in de grachten voorlopig buizen geplaatst, aangevuld met steenslag en boven de buizen met aarde, zodanig dat de bochten iets beter te nemen zijn. Het is nog geen autostrade, maar ik denk dat het al een hele verbetering is. We zijn op zes à acht weken van het einde van de werken. Nog even opletten en geduld en we hebben we een mooi kruispunt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier