Nu ook Facebook Live over heraanleg Steenakker

Dit keer draait de discussie rond de parking op de Steenakker.©Luc Vanthuyne LVW
Dit keer draait de discussie rond de parking op de Steenakker.©Luc Vanthuyne LVW
Redactie KW

De discussie over de heraanleg van de Steenakker in Wervik blijft maar aanslepen. Volgens de oppositiepartij CD&V blijven er veel te weinig parkeerplaatsen over. Schepen Bert Verhaeghe maakte tijdens de digitale gemeenteraad bekend dat er een Facebook Live komt.

“Op maandag 7 december van 14 tot 15 uur en van 18 tot 19 uur zullen zowel de burgemeester als ikzelf alle vragen van de inwoners beantwoorden tijdens een Facebook Live”, aldus schepen van Omgeving en Ruimte Bert Verhaeghe (stadslijst Open Vld-Groen-Positief Project). Door het coronavirus is een fysieke informatievergadering voor de inwoners niet mogelijk. Vandaar een Facebook Live zoals ook al het geval was om de toekomst van de gewezen jongensschool in Geluwe te bespreken. Qua respons werd het toen geen al te groot succes.

De Steenakker is momenteel de grootste centrumparking. Daar vindt ook de wekelijkse vrijdagmarkt plaats en twee keer per jaar is er kermis. Voor grootouders en ouders is het ook de verzamelplek om de schoolrijen van De Graankorrel vestigingen Magdalenastraat en Grauwe Zusterstraat op te wachten. Het is er dan heel druk na de lesuren.

Minimum 50 tot 60 parkeerplaatsen

Fractieleider Bercy Slegers (CD&V) drong aan dat de inwoners feedback zouden kunnen geven op een digitale manier en dat wordt dus het geval. Over het ontwerp blijven de tegenstrijdigheden tussen meerderheid en oppositie. Van de nu nog 84 parkeerplaatsen, zullen er nog ongeveer 35 overblijven. In de Gasstraat komt er wel een grote parking met 70 plaatsen voor langparkeerders. Pas nadien volgt de Steenakker en dat zal wellicht 2022 worden.

“We willen op de Steenakker minimum 50 tot 60 parkeerplaatsen”, aldus Bercy Slegers. “We gaan akkoord met een multifunctioneel plein met groen maar waar parkeren mogelijk blijft. Overdag is er heel veel verkeer dat op- en afrijdt: mensen die een boodschap doen bij de kruidenier, naar de bank gaan, naar de kapper of naar andere handelszaken.”

“We kiezen voor een belevingsplei n”, aldus Bert Verhaeghe. “Op vandaag is er op de Steenakker geen veilige situatie. Zeker niet voor fietsers en voetgangers. Er komen 20 parkeerplaatsen op de linkerzijde en 15 aan de kant van de Molenstraat.”

Emotioneel

Slegers haalde nog aan dat er veel mensen niet weten hoeveel parkeerplaatsen er zullen sneuvelen en dat ze ook niet weten dat het niet langer mogelijk zal zijn om de Duivenstraat in te rijden. Ook Sanne Vantomme (N-VA) is van mening dat er te weinig parkeerplaatsen zullen zijn. “Door het coronavirus zitten we in de grootste crisis sinds jaren en de handelaars hebben die parkeerplaatsen en passage meer dan nodig”, liet hij horen. “Ik word er emotioneel van.”

Vantomme waarschuwt ook voor de mobiliteit. “Als men de Duivenstraat vanaf de hoek van de Molenstraat niet meer in zal kunnen rijden, dan vrees ik tijdens de spitsuren in de Molenstraat nog een langere file als de slagbomen aan de overweg dicht zijn”, liet hij horen. “Vaak staan er nu al auto’s tot het kruispunt met de Grauwe Zusterstraat.”

Fractieleider Belinda Beauprez (N-VA) haalde ook nog eens aan dat ze betreurde dat haar voorstel destijds voor een ondergrondse parking nooit werd onderzocht. Tijdens de aanslepende discussie benadrukte eerste schepen Bert Verhaeghe ook nog dat het lokaal bestuur meer de keuze voor de fiets aanmoedigt. Het definitief ontwerp komt op de gemeenteraad van 15 december.

(EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier