Masterplan Wevelgem trappelt ter plaatse

(foto SL)
Stefaan Lernout

De gemeenteraadscommissie grondgebiedszaken bracht nieuws over de nieuwe sporthal en refter in de Hoogstraat, ook over de verharding van de Deken Jonckheerestraat en de Leiebrug, maar we bleven op onze honger wat de rest van het masterplan betreft. Of over de fietsbrug naar Gullegem. Of over de nieuwe sportzaal en de plannen van SPWE basis en WZC Sint-Camillus.

Het beloofde een boeiende agenda te worden maandagavond, de gemeenteraadscommissie ‘grondgebiedszaken’ zou de stand van zaken verschaffen over het masterplan Wevelgem Centrum en enkele hete mobiliteitsvraagstukken. Hoe moeilijker het vraagstuk, hoe langer het blijkbaar duurt om tot een juiste oplossing te komen. Er spelen nu eenmaal veel spelers mee op het veld en die brengen allemaal hun eigen belangen mee. De snelste weg naar een uitgevoerd plan is blijkbaar wanneer er een subsidie deadline aan verbonden is.

Subsidiëringsdossier

Zo kan de gemeente genieten van een promotiebouwprocedure voor een deel van de werken aan de school in de Hoogstraat. In een eerste fase wordt de aangekochte woning gesloopt, komt er een nieuwe refter en een nieuwe sportzaal aan de zijde grot en komt er een volledige nieuwe -en groene- speelplaats aan de Noordzijde. Kostprijs 2,6 miljoen euro. Waarvan de nieuwbouw tot 70 procent kan gesubsidieerd worden – op voorwaarde van goedkeuring van het subsidiëringsdossier dat eind dit jaar wordt ingediend.

Volgens plan zouden de werken aan de refter en de sporthal starten begin 2023 en klaar zijn tegen juli 2024. De nieuwe speelplaats zou dan in april 2025 in gebruik kunnen worden genomen. Daarna volgt een tweede fase, de verbouwing van de huidige school. Ook daar dient de gemeente tegen eind dit jaar een subsidiedossier in, via Agion. Die goedkeuring kan tot tien jaar op zich laten wachten.

Mobiliteitstelling

Ook over de Deken Jonckheerestraat is al wat duidelijkheid. Het onthardingsproject loopt volgens plan, dat moet ook wil de gemeente de 250.000 euro niet mislopen. Ondertussen is de totale geplande kostprijs al met 900.000 euro opgelopen tot 1.990.000 euro door bijkomende voorzieningen. Zoals ankerpunten, speelgelegenheden, de heraanleg van een stuk Kloosterstraat, de gescheiden riolering in de Deken Jonckeerestraat en de heraanleg van het kruispunt in de Lauwestraat.

Interessant was het resultaat van de mobiliteitstelling. Die kwam er vooral op vraag van de inwoners van de Kloosterstraat en Goudbergstraat, die zich afvroegen wat de knip van de Deken Jonckheerestraat als gevolg zou hebben voor het verkeer in hun straat. De conclusies zijn dat de intensiteit in het gebied binnen de marges van de verkeersleefbaarheid blijft – vooral vrijdag, en vooral tussen 17 en 18 uur blijkt het overal druk. De studie toont aan dat de knip in de Deken Jonckheerestraat geen probleem veroorzaakt in Kloosterstraat of Goudbergstraat. Daar is nog steeds voldoende capaciteit, hoewel maatregelen om de maximum snelheid af te dwingen, te overwegen zijn.

Werken aan Leiebrug

Duidelijk nieuws kwam er in verband met de werken aan de Lauwebrug – in Lauwe noemen ze die trouwens de Wevelgembrug – die starten in 2023. Vanaf juni 2022 starten de nutsmaatschappijen al met de voorbereidende werken. Op 23 november loopt er in het Applaus in Lauwe een infomarkt. Daar kan je de tekeningen en plannen bewonderen van de nieuwe overgang tussen Wevelgem en Lauwe.

Over de brug komt de toekomstige fietssnelweg waar beide jaagpaden vlot met elkaar verbonden worden, telkens vier meter breed. Onder de brug aan Wevelgemse zijde komt een picknickweide, een groene oever, een vlonder, een ecocorridor en een buffer met spelprikkels.

(SL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier