Ieperse handelaars niet te spreken over timing van werken in ‘hun’ straat: “De stad had toch perfect eens kunnen overleggen met ons?”

Op de foto zien we Kurt Titeca van Biking Box Fietsbar, Artur Soghomonyoun van koffie- en theebar Karamel, Cindy Verhaeghe van tassenwinkel Cach’ou en Alain Vansevenant, uitbater van café Sint-Arnoldus. © CMW
Christophe Maertens
Christophe Maertens Medewerker KW

Niet dat er nieuwe ramen moeten komen in de huurpanden in de Menenstraat in Ieper, maar wel de timing en het gebrek aan overleg stoot heel wat handelaars tegen de borst. De werken vinden namelijk plaats in vol hoogseizoen, net in de periode wanneer winkeliers en horeca hun winst moeten maken. “Het kon nu toch niet zo’n groot probleem zijn geweest dat het stadsbestuur ons eens allemaal samenriep?”, klinkt het bij de betrokken handelaars.

Kwaliteit winkelstraat omhoog krikken

Op dinsdag 14 mei begint normaal gezien de renovatie van negen panden – van huisnummer 5 tot en met huisnummer 21 – die eigendom zijn het voormalige OCMW in de Menenstraat. In totaal zouden de werken een tweetal maanden duren. “Na een lange voorbereiding en moeizame gunning, kunnen we eindelijk aan de slag. De oorspronkelijke bedoeling was om in het voorjaar op te starten, maar de doortocht van de Kattenstoet noodzaakt ons te wachten tot na de stoet. Wij zullen uiteraard het gesprek aangaan met de handelaars in de Menenstraat voor de praktische uitwerking, maar verder uitstel van de werken is geen optie”, zei schepen Philip Bolle (Vooruit) op de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 maart als antwoord op een vraag van gemeenteraadslid Peter De Groote (CD&V).

“Hou rekening met meerdere staanders voor ramen en staanders voor glas. Dit per één of twee panden. Daarnaast voorziet de aannemer ruimte voor een materiaalcontainer en bestelwagens van minstens twee aannemers, die telkens tegelijk aan het werk zullen zijn. Een werfcontainer en toilet zijn verplicht, maar we kunnen nog kijken om die in de Kauwekijnstraat te installeren. Hoe dan ook kunnen we er niet onderuit dat we een werfzone nodig hebben over de periode van 14 mei tot aan het bouwverlof, zijnde 14 juli. Als blijkt dat de werken goed opschieten, kan de werfzone geleidelijk aan kleiner worden gemaakt met het oog op een plaatsing van terrassen. De werken zullen ongetwijfeld ongemakken met zich meebrengen, maar zullen meehelpen om de kwaliteit van de winkelstraat omhoog te krikken, naast het voordeel dat het de uitbaters zal opleveren naar energieverbruik toe.”

Betrokken handelaars niet tevreden over timing

De plannen schieten bij een aantal zelfstandigen in de straat in het verkeerde keelgat. Dat de ramen moeten worden vervangen, staat voor hen niet ter discussie. Maar ze storen zich wel fel aan de timing van de werken en het gebrek aan inspraak. “Als je dergelijke werken uitvoert, moet je handelaars een exacte timing kunnen geven. Dat moet echt in detail staan”, zegt Kurt Titeca van Biking Box. “Dat het een paar dagen kan uitlopen, dat kan ik nog begrijpen. We hebben nu wel een brief gekregen met een datum, waardoor het toch een beetje duidelijk is. Maar het zal voor iedereen dan net niet passen. Ik zit net die week met een schoolgroep van zestig mensen die een fiets huren. Ik kan die gasten, die trouwens elk jaar komen, toch niet zeggen dat ze nu niet kunnen komen. Mijn café kan ik dan misschien wel even sluiten, maar mijn fietsenverhuur niet. Het is trouwens veel te laat om dat te communiceren naar mijn klanten. Mocht de stad mij bijvoorbeeld een tijdelijke ruimte geven in de kazematten, dan was ik gered. Een compensatie of iets anders zal er wel niet komen. In een dergelijk project zijn er drie betrokken partijen: de eigenaar, de huurder en de aannemer. Het is de eigenaar die alles moet aansturen qua praktische regeling. Degene die de opdracht krijgt, moet in overleg treden met de andere partijen, maar iemand moet het sturen en dat is de eigenaar. Wij kunnen toch moeilijk op eigen houtje beginnen overleggen met de aannemer. Pas op: ik begrijp dat de werken moeten gebeuren en dat het geen eenvoudige procedure is geweest.”

“Inspraak was een van de pijlers van de vorige verkiezingen, maar hier is dat toch het geval niet”, Alain Vansevenant – uitbater café Sint-Arnoldus

“De wintermaanden zijn een kalme periode voor mij en als het stadsbestuur dan nog eens tijdens het hoogseizoen dergelijke zaken regelt, dan is het hek van de dam”, aldus Arthur Soghomonyoun van koffie- en theebar Karamel. “Het is net dan dat we onze winst moeten maken. Onze huur die zal echter wel doorlopen.”

“Tussen 11 november en 1 april mogen er toch geen terrassen staan, waarom konden ze de werken dan niet doen?”, merkt Alain Vansevenant, uitbater van café Sint-Arnoldus op. “De stad had toch perfect eens kunnen overleggen met ons? Inspraak was een van de pijlers van de vorige verkiezingen, maar hier is dat toch het geval niet. We zitten net voor het groot verlof en je kent dat: er moet maar iets fout lopen met de timing en het wordt al snel over het groot verlof getild.” De cafébaas merkt bovendien op dat het appartement boven het café al tien jaar leegstaat. “Als je dat als particulier zou doen, zou je worden aangesproken op leegstand.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier