Heraanleg verkeersdrukke Steenbrugstraat gestart: “Wel jammer dat er slechts 28 parkeerplaatsen overblijven”

Vele tientallen geïnteresseerden kwamen naar de infomarkt. © LO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Dinsdagnamiddag organiseerde Stad Harelbeke samen met Fluvius een infomarkt rond de infrastructuurwerken van de Steenbrugstraat. Er werd meer info gegeven over de startdatum en het verloop van de werken. Vele tientallen inwoners waren erg geïnteresseerd. “De werken omvatten 200 werkdagen en moeten klaar zijn tegen de zomer 2025”, aldus Yann Raes, projectcoördinator stadsvernieuwing.

Dat de verkeersdrukke Steenbrugstraat dringend een heraanleg nodig had, daar is zowat heel Stasegem het mee eens. De heraanleg gebeurt in 4 fasen. De eerste fase gaat over de infrastructuurwerken tussen de Generaal Deprezstraat en de Beneluxlaan in Stasegem. Al in 2021 waren er basisplannen over de heraanleg.

“We stelden voor om deze toegangsweg die integraal deel uitmaakt van de dorpskern van Stasegem heraan te leggen. Deze weg voldoet immers niet meer aan het karakter van een fiets- en voetgangersvriendelijke dorpsstraat. We stelden toen voor om een groene laan met bomen aan te leggen, maar met een gezond evenwicht tussen veiligheid, genoeg parking en leefbaarheid”, luidde het bij oppositiepartij N-VA.

Intussen zijn we 3 jaar verder. “Nu zijn er uitdagingen die gepaard gaan met de klimaatverandering. Om deze het hoofd te bieden vormen we onze straten om tot klimaatrobuuste straten. Ook verkeersveiligheid is hierbij een essentieel uitgangspunt”, duidt schepen van Milieu, Mobiliteit en Openbare Werken Tijs Naert (Groen).

Deze weg voldoet immers niet meer aan het karakter van een fiets- en voetgangersvriendelijke dorpsstraat – schepen van Milieu, Mobiliteit en Openbare Werken Tijs Naert (Groen)

De doelstellingen van het goedgekeurd huidig plan zijn niet minimaal te noemen. “We gaan in de Steenbrugstraat maximaal ontharden en een minimale functionele verharding aanleggen en dit maximaal waterdoorlatend”, aldus schepen Naert.

“We willen het hemelwater maximaal bufferen en laten infiltreren door middel van natuurlijk beplante verlaagde groenzones. Al het hemelwater van de volledige projectzone -rijweg, voetpaden en paadjes- wordt afgeleid naar de groenzones/wadi’s. We gaan ook maximaal én biodivers vergroenen.”

Zo komt er een groene stapsteen tussen de Gavers, het Kanaal Bossuit-Kortrijk, Kanaalbos, Beneluxlaan en het centrum van Stasegem. De stad wil de snelheid in de straat verminderen door asverschuivingen en een fietsstraat.” Harelbeke zet met de heraanleg volop in op stadsvernieuwing. “Onze infrastructuurwerken die gestart zijn, zetten voornamelijk in op het gescheiden maken van rioleringen, verhogen van verkeersveiligheid, verhogen van biodiversiteit en volop inzetten op klimaatadaptie.”

In 2025 zou de Steenbrugstraat in een groene toegangsweg tot de dorpskern veranderd moeten zijn.
In 2025 zou de Steenbrugstraat in een groene toegangsweg tot de dorpskern veranderd moeten zijn. © LO

Het was de derde infomarkt rond de Steenbrugstraat. Velen van de tientallen aanwezigen vonden de plannen goed en de uitleg accuraat. “De vraag is: hoe maken we straten klimaatadaptief? Dat houdt in dat we onze infrastructuur aanpassen aan de verwachte klimaatextremen van de toekomst. Denk hierbij aan het tegengaan van droogte, wateroverlast en extreme hitte. Door groene en blauwe structuren aan te leggen of te versterken beperken we de hittestress in de stad. Het verschil kan hierbij oplopen tot 20° in de schaduw van bomen of nabijheid van groen. Zo voorzien we diverse soorten groen en een gevarieerde mix van afwisselend grote en kleine bomen”, duidt projectcoördinator stadsvernieuwing Yann Raes.

Het wordt de straat van de toekomst. We houden met alle mogelijke factoren rekening onder en boven de grond, dat kan gemeten worden via sensoren die hitte, vochtigheid, schaduw, temperatuur, druk verkeer enzovoort monitoren. De werfzone omvat 72 huizen. We houden ook rekening met de wensen van bewoners, handelaars, parkeerplaatsen, mindervaliden, fietsers en de eventueel drukte in aanpalende wijken en straten.”

28 parkeerplaatsen

Siegfried is een bewoner van de straat. “Het is een lange straat met druk verkeer dat van Zwevegem komt, soms niet te doen. Ik rijd met de fiets maar kon op een bepaald moment nergens door omdat er geen borden stonden met melding van verkeerswerken. Ik heb een hele toer moeten doen”, vertelt hij. “Nu, het is goed dat er eindelijk werk gemaakt wordt van die straat maar voor mensen met een wagen, denk aan handelaars en bewoners, vallen er wel parkeerplaatsen weg. Er blijven er nog 28 over, dat is misschien wat weinig. Het is ook jammer dat het weer al fiets is wat de klok slaat, niet iedereen rijdt met de fiets.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier