Heraanleg Heirweg zal pas afgerond zijn in 2025: “Heel complex dossier”

Schepen van Openbare Werken Daisy Haydon (CD&V) in de Heirweg.© NVR
Schepen van Openbare Werken Daisy Haydon (CD&V) in de Heirweg.© NVR
Redactie KW

Op de gemeenteraad van 26 november werd de nieuwe meerjarenplanning voorgesteld. Daaruit bleek dat de heraanleg van de Heirweg niet voor het einde van de legislatuur af zal zijn. Dat was in het verkiezingsprogramma nochtans een van de prioriteiten van meerderheidspartij CD&V.

In de meerjarenplanning is de heraanleg van de Heirweg opgenomen. De budgettering daarvan staat gepland tussen 2020 en 2025. Het grootste deel daarvan valt in de laatste twee jaar. Dat wil zeggen dat de Heirweg niet klaar zal zijn voor het einde van de legislatuur in 2024. Dat merkten ook de oppositiepartijen op. “Dat dossier staat al meer dan 10 jaar op de agenda, samen met de heraanleg van de Ridder De Ghellinckstraat en de Breestraat. Die twee straten zijn al afgewerkt. De subsidies vanuit de provincie waren al klaar van in de vorige legislatuur. Alle puzzelstukjes dienden gewoon nog in elkaar te passen. Volgens ons is dit dossier om financiële redenen niet meer haalbaar”, gaf Rik Buyse van N-VA aan op de gemeenteraad.

Het gaat niet enkel over de Heirweg zelf, maar ook over de kruispunten en zijtakken – schepen Daisy Haydon

Schepen van Openbare Werken Daisy Haydon (CD&V) pareerde de kritiek. “Het klopt dat het gros van de facturen gebudgetteerd staan voor 2024 en 2025. De heraanleg van de Heirweg is een heel complex dossier. Het gaat niet enkel over de twee kilometer lange Heirweg zelf, maar ook over de kruispunten en zijtakken. Die zullen we ook aanpakken. Daarnaast moeten we de nodige grondverwervingen doen. De vele eigenaars zorgen voor een extra complexiteit.” Die onteigeningen zijn volgens Buyse amper een voetnoot. “Ik heb dat tijdens mijn ambt als schepen ook gedaan voor de twee andere straten. De inwoners van de Heirweg willen ook een veilige situatie. Na enkele keren met die mensen samen te zitten, kan dat dus snel in orde zijn. Er liggen lange stukken landbouwgrond langs de Rijksweg, dus het aantal eigenaars valt volgens mij wel mee.”

Rijksweg

Daarnaast vertelde schepen Haydon dat ze rekening moet houden met de heraanleg van de N357. Dat is de Rijksweg, waarvan het laatste stuk richting Oostrozebeke wordt aangepast. “Daarvoor hangen we vast aan twee partners: de gemeente Oostrozebeke en het Agentschap Wegen en Verkeer. We kregen het nieuws dat dat stuk in 2022 en 2023 onder handen zal genomen worden. Wij gaan dat plan dan niet tegenhouden, want voor de zwakke weggebruiker is het daar nu heel gevaarlijk. Er wordt niet enkel een nieuwe asfaltlaag en een fietspad voorzien. Alles zal ten gronde gebeuren, met een gescheiden riolering en het aanleggen van een warmtenet.” De Heirweg en de Rijksweg tegelijkertijd heraanleggen, ziet het gemeentebestuur niet zitten. “We kunnen onmogelijk beide belangrijke verkeersassen op hetzelfde moment afsluiten. Dat gaat niet”, verklaarde Daisy Haydon tot slot.

Enkele weken geleden voltrok zich de eerste actie van de heraanleg: de afbraak van het voormalige café De Sportvriend. Daarvan wordt een parking gemaakt. Hierdoor wordt het gezichtsveld op het kruispunt Heirweg-Abeelestraat vergroot. Zo werd toch al de eerste stap gezet, maar het zal dus nog meer dan vier jaar duren voor alle werken afgerond zijn.

(NVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier