Heraanleg Dorpsstraatmoet centrum Jabbeke injectie geven

Jan Pollet regisseert, als afscheidnemende schepen, de werken in de Dorpsstraat.© Davy Coghe
Jan Pollet regisseert, als afscheidnemende schepen, de werken in de Dorpsstraat.© Davy Coghe

Net na de paasvakantie start de heraanleg van de Dorpsstraat. Het is de bedoeling om deze centrumstraat verkeersluw te maken, waardoor de fiets en het openbaar vervoer vrije baan krijgen. Maar vooral, het moet het centrum een kwaliteitsinjectie geven, vanaf 2022.

De geplande werken voor de heraanleg van de Dorpsstraat gaan in de komende periode van start in de dorpskern van Jabbeke. Men wil de Dorpsstraat vrijwaren van doorgaand verkeer en dus verkeersluwer maken. Dergelijk verkeer zou voortaan meer via Stationsstraat-Permekelaan moeten gestuurd worden. Ook waren er de jarenlange verzuchtingen van De Lijn, die druk uitoefende om het wegdek te verbreden op enkele voor de Lijnbus moeilijke smalle passages.

Hinderpremie

“Van net na de paasvakantie tot juni zal er gewerkt worden aan de distributienetwerken om een gescheiden rioleringsstelsel en een verbeterde afwatering van het oppervlaktewater te kunnen realiseren. Vanaf de zomer wordt op de begraafplaats en aan het kruispunt met de Kapellestraat gewerkt”, zegt schepen van Openbare Werken Jan Pollet. “Verwacht wordt dat vanaf 15 augustus dan gestart wordt met de eigenlijke rioleringswerken vanaf de Aartrijksesteenweg en Bitterstraat tot aan de Kapellestraat. Wegens de beperkte bereikbaarheid tijdens deze werkzaamheden kan een hinderpremie aangevraagd worden door de handelaars in de Dorpsstraat.”

De Lijnbus zal tijdens de nutswerken omrijden via de Kapellestraat. Na 1 juli zal de omleiding via de Gistelsteenweg lopen. Ook garages en opritten worden uiteraard tijdelijk onbereikbaar. De huisvuilophaling blijft gegarandeerd gedurende de werken, maar het huisvuil zal geselecteerd moet worden geplaatst buiten de feitelijke werfzone.

Verkeersluw

Het ontwerp werd al door de gemeenteraad goedgekeurd op 4 november 2019 voor een budget van 720.778 euro, maar nu pas nemen de werken een aanvang. Het heraan te leggen deel van de Dorpstraat is het 300 meter lange traject tussen Aartrijksesteenweg en Kapellestraat. Het is de bedoeling om het doorgaand verkeer te ontmoedigen en een eigentijdse heraanleg te doen waarbij veel aandacht werd gegeven aan het behoud van de parkeermogelijkheid voor de handelszaken. Het tweerichtingsverkeer met de doorgang van de bussen van De Lijn blijft behouden, maar omwille van die busverbinding in het dorpscentrum wordt de straatbreedte aangepast. “De bus heeft op vandaag vooral problemen in het smalste deel van de Dorpsstraat tussen de woningen met huisnummers 42 en 64, met een breedte tussen de woningen van amper 10 meter”, weet Jan Pollet.

“Er komt een buurtparking via een doorsteek naar de Koffiestraat” – Jan Pollet, Schepen van Openbare Werken

“Voor dit gedeelte is er een oplossing in het belang van de goede doorstroming. Tussen de woningen 42 en 54 zal het niet mogelijk zijn om te parkeren. Om hierop te anticiperen, heeft de gemeente initiatief genomen om een compenserende buurtparking in te richten via een doorsteek naar de Koffiestraat tussen woningen 29 en 33.”

Fietsstraat

Door de aanwezigheid van basisschool De Klimtoren wordt niet alleen de Kapellestraat een fietsstraat, maar ook het gedeelte van de Dorpsstraat van Kapellestraat tot aan het gemeentehuis. Daar zal de fiets dus voorrang krijgen op gemotoriseerd verkeer. Ook door deze ingreep verwacht het beleid dat doorgaand en sluipverkeer in het centrum zal ontmoedigd worden. De straatverlichting zal overigens aangepast worden naar meer sfeervolle ledverlichting.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier