Gemengde reacties op werken Gentsesteenweg: “Voor mij geen enkele meerwaarde”

Zo ziet de Gentsesteenweg er vandaag de dag uit (Foto Rémi Bruggeman)
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Ondertussen loopt de tweede fase van de werkzaamheden op de Gentsesteenweg tussen Kortrijk en Harelbeke. De reacties van de buurtbewoners zijn gemengd: lopende van “noodzakelijke” werkzaamheden tot het statement dat ze “geen meerwaarde” bieden.

Op 4 maart startten er op de R8 tussen Kortrijk en Harelbeke werkzaamheden op drie opeenvolgende kruispunten aan Den Hert. Het betreft de kruispunten aan de Zandbergstraat, de Hippodroomstraat en de Gentse- en Kortrijksesteenweg. De bedoeling is om het veiliger te maken om over te steken en om het verkeer op de R8 vlotter te maken. De werken worden uitgevoerd en gefinancierd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Vier fasen

In een eerste fase werkte de aannemer op het kruispunt van de Ringlaan met de Kortrijksesteenweg, gecombineerd met werken aan de fietspaden langs de N43, aan de zijde van de oneven huisnummers in Kortrijk en aan de zijde van de even huisnummer in Harelbeke. Ondertussen zitten we in de tweede fase. Daarin wordt er gewerkt aan het wegdek tussen huisnummer 190 op de Gentsesteenweg en huisnummer 401 op de Kortrijksesteenweg.

Nu blijkt wel dat de buurtbewoners in dit gedeelte de werkzaamheden op z’n minst vervelend vinden. “Ik vond al van in het begin dat de werkzaamheden in de straat geen meerwaarde hebben”, getuigt een man die in de straat woont. “Ik heb dat ook laten weten aan het AWV. Let op, ik geef geen kritiek op de arbeiders. Die zijn heel ijverig en doen hun job goed. Ik heb wel de indruk dat de werkzaamheden vertraging oplopen. Aanvankelijk zei men dat het tot eind mei zou duren.”

Door het aanhoudend natte weer en door bijkomende onvoorziene werken liep het project inderdaad wat vertraging op. De derde fase zou bijvoorbeeld lopen van midden juni tot 11 augustus, net voor de bouwstop, maar dat zou nu ook worden aangepast naar midden september als einddatum. In die derde fase werkt men op de middenberm en langs de buitenring van de Ringlaan, ter hoogte van de Hippodroomstraat en Zandbergstraat. Die fase loopt samen met de vierde fase waarin de fietspaden langs de buitenring van de Ringlaan worden aangepakt. Dan zullen er ook werken plaatsvinden in de Zandbergstraat.

Ervaringsdeskundige

Dat het fietspad onder handen moest worden genomen, is een evidentie voor een andere buurtbewoonster: “Ik ben op dit fietspad al twee keer betrokken geweest bij een zwaar fietsongeval. Ik hoop dan ook echt dat de situatie beter zal zijn na de werkzaamheden.” Dat het wegdek ook voor de auto’s voortaan geasfalteerd zal zijn, vindt ze een goede zaak: “Voordien reden de auto’s, die trouwens weleens te snel durven rijden, over betonnen platen die constant een dof gedreun veroorzaakten. Ik hoop dat dat nu gedaan zal zijn. Dat het kruispunt met de R8 wordt heringericht, is ook een goede zaak, want er zijn daar de voorgaande jaren ook al wat ongevallen gebeurd.”

“Ik ben op dit fietspad al twee keer betrokken geweest bij een zwaar fietsongeval”

Een laatste punt dat de vrouw aankaart, is dat het voetpad ter hoogte van De Kringloopwinkel wel heel smal is, zo’n 80 centimeter. Het is volgens haar niet langer duidelijk of je er als voetganger op het voetpad of het fietspad moet. Dat is ook het kabinet van schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Axel Weydts (Vooruit) niet ontgaan.

Dit lezen we in een schriftelijke reactie: “AWV is hier de wegbeheerder en zo hebben zij ook de heraanleg van de voetpaden op zich genomen (Stad Kortrijk gaf geen advies in dit dossier, red.). Dit is een schoolroutedossier met een intensief gebruik door fietsers. Daardoor is de focus gelegd op het creëren van veilige fietspaden voor de schoolgaande jeugd. De beschikbare ruimte is er beperkt, maar de ruimte kan gedeeld worden door voetgangers en fietsers, want er is geen niveauverschil tussen het fietspad en het voetpad. Het wordt veiliger en comfortabeler voor fietser én voetganger.”

Het AWV laat ten slotte weten dat er niet meer zal worden gesleuteld aan de voetpaden: “We zitten hier immers met een beperkte openbare ruimte. De nieuwe voetpaden zullen dus even smal zijn als ervoor, maar ze zullen wel comfortabeler zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier