Fiets- en bustunnel van 1.500 ton wordt (heel langzaam) op zijn plek geschoven aan Kortrijks station

Een gespecialiseerde Nederlandse firma stond in voor het verplaatsen van de tunnel.© AN
Een gespecialiseerde Nederlandse firma stond in voor het verplaatsen van de tunnel.© AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Deze namiddag startte het moment van de waarheid voor de werken aan de gloednieuwe fiets- en bustunnel naast het station van Kortrijk. Tergend traag werd de tunnel van 35 meter lang en 1.500 ton zwaar op zijn plaats onder de treinsporen geschoven. Als alles goed gaat, ligt hij tegen 24 uur dinsdagnacht op zijn plek.

Geen paasvakantie op de werf van het Stationsproject in de Zandstraat. De voorbije weken werd daar de nieuwe fiets- en bustunnel prefab gebouwd. Die tunnel wordt nu op zijn plaats geschoven. Dat is naast het landhoofd van de spoorwegbrug (kant NMBS-parking). Van de gelegenheid wordt gebruikgemaakt om de dakdichting op de oude tunnel (kant Kongoweg) te vernieuwen en spoorvernieuwingswerken uit te voeren op deze locatie.

Veilige doorsteek

Via deze tunnel kunnen de lijnbussen in de toekomst de verbinding maken van de zuidzijde van het station naar de centrumzijde zonder dat ze gehinderd worden door het autoverkeer. Wat de doorstroming ten goede komt. Ook fietsers en voetgangers maken een veilige doorsteek omdat ze volledig gescheiden zijn van het autoverkeer.

De tunnel bewoog erg langzaam.© AN
De tunnel bewoog erg langzaam.© AN

Sinds vrijdagnacht 2 april brak Infrabel alle sporen op (uitgezonderd het meest noordelijke spoor). Op paaszondag tegen de middag waren die werken klaar en startte Jan De Nul in opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen met de ingrijpende tunnelwerken.

Er moesten aan de andere kant van de tunnel nog graafwerken gebeuren.© AN
Er moesten aan de andere kant van de tunnel nog graafwerken gebeuren.© AN

De grond onder de sporen werd afgegraven en verwijderd. Dat gebeurde onder toezicht van een CTE-deskundige voor het geval er explosieven zouden aangetroffen worden. De tunnel werd opgekrikt en op rails geplaatst. Zo kan hij op zijn plaats geschoven worden. De inschuifoperatie duurt ongeveer 8 uur en zal als alles goed gaat dus pas dinsdagnacht helemaal afgerond zijn.

“Deze inschuifmethode is zeker niet nieuw. Ook de voetgangerstunnel op Kortrijk Weide werd op die manier gerealiseerd”, legt Isabel Coussement, projectcoördinator uit. “Maar het volume van de tunnel waarvoor het nu gebeurt is wel spectaculair. De tunnel is 35 meter lang en weegt ruim 1.500 ton.”

Traag

Het spektakel lokte een tiental kijklustigen, al bleven die niet lang hangen. Ze waren enigszins teleurgesteld omdat je de tunnel niet echt ziet bewegen. De beweging is er wel, maar die verloopt zo traag dat ze zonder referentiepunt amper te volgen is met het blote oog.

“Vanaf maandag 19 april moeten alle treinen terug over de vernieuwde sporen en over de nieuwe fiets- en bustunnel kunnen rijden”, weet Isabel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier