Duidelijk pleidooi van burgemeester Francis Benoit: “Trek die Ring door. Het is nu of nooit”
De Ring rond Kortrijk moet niet langer als één geheel vernieuwd worden, en dat biedt volgens Kuurnes burgemeester Francis Benoit kansen. “We moeten niet langer wachten op de werken aan de knooppunten Kortrijk-Oost en -Zuid om de R8 langs Kuurne eindelijk af te werken”, zegt hij. Volgens de burgemeester bieden de werken aan de verkeerswisselaar met de A19, die normaal dit jaar nog aanvangen, het perfecte momentum.
Begin vorige week landde de verfijnde startnota voor het GRUP K-R8, de roepnaam voor het grootschalige mobiliteitsproject van de Ring rond Kortrijk, op de burelen van de Vlaamse ministers Zuhal Demir (N-VA, bevoegd voor omgeving) en Lydia Peeters (Open VLD, bevoegd voor mobiliteit en openbare werken). Het opzet van K-R8 wordt nu beperkt tot twee helse knooppunten: Kortrijk-Zuid, aan ‘t Hoge, en Kortrijk-Oost, aan Cowboy Henk. Binnenkort buigt de Vlaamse regering zich verder over de volgende stappen in dit bijzonder uitgebreide dossier, dat nog jaren zal aanslepen;
Francis Benoit, CD&V-burgemeester van Kuurne, ziet mogelijkheden om intussen vooral vaart te maken met een ander stuk van de R8: de passage langs Harelbeke en Kuurne. Daar is de Ring rond Kortrijk niet langer een snelweg maar een gewone weg met meerdere gevaarlijke kruispunten.
“Iedereen herinnert zich het zware ongeval in april 2015, waarbij de toen 17-jarige Joeri Verbeeck levensgevaarlijk gewond raakte”, schetst Francis Benoit. “Dat kruispunt is intussen aangepakt door Wegen en Verkeer. Maar als we eerlijk zijn, is het niet meer dan oplapwerk. De Ring moét worden doorgetrokken. Als minister Peeters op de knop drukt en groen licht geeft, kan dat. En snel zelfs.” Ook Kortrijks schepen Axel Weydts (SP.A) wil, na een hele reeks ongevallen, dat de Vlaamse regering hier prioriteit aan geeft.
“Als we moeten wachten op al de rest… dan vrees ik dat ik het niet meer meemaak” – Francis Benoit, burgemeester Kuurne
“De komende maanden en jaren zal het op die stukken alleen maar drukker worden”, voegt Francis Benoit daar nog aan toe. “Je hebt nu een pak grootwarenhuizen en supermarkten die zich langs de R8 vestigen. Colruyt, Lidl en Aldi zijn er nu al, straks komt daar nog Jumbo bij. En die wegen zitten vandaag al overvol.”
Ventwegen
Door te zorgen voor een hoger gelegen R8 over een stuk van zo’n twee kilometer en ventwegen beneden, moet de druk op de kruispunten met de Kortrijksestraat, de Brugsesteenweg en de Heirweg fel verminderen. “Eerlijk? Voor een doorgetrokken Ring over de verhoogde middenbermen is het ofwel nu, ofwel nooit. Bij de start van het K-R8-project zouden deze stukken mee opgenomen worden; dat is intussen niet langer het geval.”
Toch kan men niet zomaar met de heraanleg beginnen. “Het kruispunt R8-Gentsesteenweg/Zandbergstraat op de grens van Harelbeke met Kortrijk wordt nu gelinkt aan het complex project kanaal Bossuit-Kortrijk. Maar als we voor de rest van de doortrekking moeten wachten op de verkeerswisselaar R8-A19 én het kanaaldossier én het K-R8-project… Tja, dan vrees ik dat ik het niet meer zal meemaken”, aldus de burgemeester.
Net daarom wil Francis Benoit dan ook vanuit de lokale besturen druk blijven zetten op de hogere overheid. Zeker nu in de loop van dit jaar de grootschalige heraanleg van de beruchte verkeerswisselaar aan het knooppunt Kortrijk-West in Bissegem en Gullegem eindelijk van start moet gaan.
“De bakken aarde zullen hoogstwaarschijnlijk voor een groot deel op de huidige middenbermen bij ons komen te liggen. Alles ligt dus bij wijze van spreken klaar, er moet alleen een weg op komen”, aldus Benoit nog. “Ik weet dat een doortrekking van de R8 op de grens Kuurne-Kortrijk nog niet is opgenomen in de budgetten van de Vlaamse regering, maar het gaat ook niet om honderden miljoenen euro’s. In het regio-overleg is eind vorig jaar nogmaals benadrukt hoe belangrijk de doortrekking van de R8 is.”
Minister belooft studie
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) reageert allerminst afwijzend, al dringt zij aan op een integrale oplossing voor het volledige stuk vanaf de Zandbergstraat tot aan de Noordlaan. “Alleen ligt er nu nog een ander dossier op de plank dat erg bepalend is voor deze doortrekking: het dossier kanaal Bossuit-Kortrijk. Zodra daar een Vlaams voorkeursbesluit wordt genomen, is het mogelijk om deze vraag als afzonderlijk dossier af te bakenen en een studie op te starten.” Het voorkeursbesluit voor het kanaalproject wordt ten vroegste eind 2021 verwacht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier