Burgemeesters buigen zich over toekomst gewestwegen: “Moeten daar vroeg genoeg over nadenken”

Burgemeesters Marc Doutreluingne, Lut Deseyn en Dirk Walraet zaten woensdagavond samen met het AWV. “Door gesprekken met burgemeesters zijn we sneller op de hoogte van de noden en levende thema’s”, klonk het. © SV
Redactie KW

Op woensdagmorgen was Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer op bezoek in Spiere Helkijn. Burgemeester Dirk Walraet nodigde ook de burgemeesters van Avelgem en Zwevegem uit om samen enkele dossiers te bespreken. “Het is belangrijk om daar vroeg genoeg over na te denken”, klonk het.

Dirk Walraet neemt na 36 jaar burgemeesterschap in Spiere-Helkijn afscheid van de politiek. Hij combineerde dat tot 2007 met een functie als Kortrijks districthoofd van Bruggen en Wegen, nu AWV.

“Mijn hart zal altijd bij Bruggen en Wegen liggen. Door de combinatie van de twee functies heb ik veel zaken kunnen realiseren in de regio”, aldus Walraet. Omdat de burgemeester er eind dit jaar mee stopt, vond hij het passend om nog een overleg met AWV in te plannen samen met Lut Deseyn, burgemeester van Avelgem en Marc Doutreluingne, burgemeester van Zwevegem. Vandenmeersschaut haalde daarbij ook het belang aan van gesprekken met lokale besturen: “Verkeersveiligheid is de grootste prioriteit van AWV. Door gesprekken met burgemeesters zijn we sneller op de hoogte van de noden en levende thema’s.”

Tracé N8

Een van de dossiers die werd besproken was de optimalisatie en veiligheid van de N8 via een tracé. Volgende maand zou de Vlaamse regering het ontwerpplan moeten vastleggen van de omleidingsweg. Vrachtverkeer wordt via het tracé langs het kanaal gestuurd om Moen en Heestert te ontlasten. De effectieve werken zullen ten vroegste in 2029 starten, maar de flankerende maatregelen werden tijdens het overleg wel al besproken. “Flankerende maatregelen zorgen ervoor dat de werken de betrokken inwoners zo min mogelijk beïnvloeden. Het is belangrijk om daar vroeg genoeg over na te denken”, zegt Doutreluingne.

Dynamische zone

Avelgem wil de N8 veiliger maken aan de hand van een dynamische zone dertig aan de Oudenaardsesteenweg. “Tijdens spitsuren van de scholen zal er dertig kilometer per uur gereden mogen worden, want het blijft een gevaarlijke zone”, aldus Deseyn. (Siel Vandorpe)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier