Bewoners Neringenstraat protesteren tegen geplande heraanleg: “Centen zijn belangrijker dan onze veiligheid”

Protestbord langs de kasseiweg © WMe
Redactie KW

In de Neringenstraat in Aarsele zijn sinds kort heel wat bijzondere borden te vinden langs de kant van de weg. Het gaat om een actie van de bewoners van de straat, die met de borden hun ontevredenheid willen uiten over het huidige ontwerp voor de heraanleg van de kasseibaan. “Er zijn heel wat onteigeningen gepland, maar die komen niet ten goede van de veiligheid van fietsers en bewoners, integendeel”, klinkt het bij de bewoners.

In de Neringenstraat in Aarsele zijn sinds kort heel wat bijzondere borden te vinden langs de kant van de weg. Het gaat om een actie van de bewoners van de straat, die met de borden hun ontevredenheid willen uiten over het huidige ontwerp voor de heraanleg van de kasseibaan. “Er zijn heel wat onteigeningen gepland, maar die komen niet ten goede van de veiligheid van fietsers en bewoners, integendeel”, klinkt het bij de bewoners.

Even schetsen: In 2015 kreeg de stad Tielt een subsidie toegekend van ruim 870.000 euro van de Vlaamse Overheid voor de heraanleg van de Neringenstraat, de kasseien verbindingsweg tussen Kanegem en Aarsele. Daarop werden de eerste voorstellen voor de heraanleg voorgesteld aan de bewoners van de Neringenstraat, die allesbehalve tevreden waren en heel wat opmerkingen hadden die zouden worden meegenomen. “In november vorig jaar was er echter opnieuw een infomoment, en toen merkten we dat zo goed als geen enkele van onze bezorgdheden werden meegenomen”, klinkt het bij de bewoners.

Onteigening

Die bezorgdheden hadden voornamelijk betrekking op de geplande locatie van het nieuwe fietspad. “Daarvoor moeten heel wat onteigeningen gebeuren, maar resulteren niet in een veiligere situatie voor fietsers en buurtbewoners, integendeel”, leggen de bewoners uit. “Komende vanuit Kanegem is er een afgelegen fietspad voorzien aan de noordelijke zijde van de weg. Dat pad passeert echter op amper 30 centimeter van de voordeur van de huidige woningen. Wanneer daar een speed pedelec passeert als de kinderen iets te enthousiast naar buiten wandelen, wil ik niet instaan voor de gevolgen.”

Comfortabel, noch veilig

“Wat verder richting de dorpskern van Aarsele, vlak voor de splitsing met de Oude Gentweg, is er een oversteekplaats voorzien, waarmee fietsers van het afgelegen fietspad op de kasseiweg worden geleid”, gaan de bewoners verder. “Dat is in de eerste plaats al niet comfortabel, noch veilig, zeker niet wanneer het geregend heeft en de kasseien nat liggen. Als een weg die door veel leerlingen van de nabijgelegen school gebruikt wordt, lijkt ons dat absoluut geen goed idee. Bovendien ligt de oversteekplaats gevaarlijk dicht bij de bocht aan de Oude Gentweg, waardoor er een groot gevaar is voor aanrijdingen.”

Beschermd dorpsgezicht

Verder maken de bewoners zich ook zorgen over het beschermd dorpsgezicht van de Neringenstraat, want voor het nieuwe fietspad moeten heel wat bomen en hagen geveld worden, en dreigt de gezondheid van twee 80-jaar oude bomen van een van de bewoners in het gevaar te komen. Ook de geplande snelheid van 70 kilometer per uur, de blijvende aanwezigheid van zwaar doorgaand verkeer en het verdwijnen van belangrijke parkeerplaatsen, zijn voor de bewoners grote breekpunten in het huidige ontwerp.

Vredegerecht

In maart trokken de bewoners daarom naar het vredegerecht, maar dat bleef zonder resultaat. “We kregen gewoon een brief in de bus waarin het huidige ontwerp werd verdedigd. We worden niet gehoord en alternatieve voorstellen worden niet in overweging genomen wegens te duur. Centen gaan duidelijk voor op de veiligheid, en daarom vonden we het nodig om onze ontevredenheid op een andere manier te duiden. We hopen gewoon om samen met álle betrokken partijen aan tafel te kunnen zitten, om te komen tot een voorstel dat door iedereen gedragen wordt.”

Geen ruimte

“We hebben begrip voor de bezorgdheden van de bewoners, en proberen ook zoveel mogelijk zaken mee te nemen, maar we zitten als stad gewrongen tussen hamer en aanbeeld”, zegt schepen van Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V). “Het dossier wordt gefinancierd door de provincie en het Agentschap Onroerend Erfgoed, dus als stad hebben we weinig in de pap te brokken. De Neringenstraat moet dan ook heraangelegd worden met behoud van de kasseien en een afgelegen fietspad aan de noordelijke kant van de weg.”

“Het ontwerp dat nu op tafel ligt is een compromis tussen de provincie en Erfgoed”, gaat Byttebier verder. “We weten dat er nog gevoeligheden zijn, we hadden het fietspad zelf ook anders willen zien, maar daar is helaas geen ruimte voor. De Neringenstraat is in erg slechte staat en een heraanleg moet zo snel mogelijk kunnen gebeuren, en daarvoor zal iedereen water bij de wijn moeten doen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier