40.000 m² extra trottoirs in Oostende sinds 2019
De Oostendenaar is erg tevreden over de staat van de voetpaden in de badstad. “We zijn de beste centrumstad in Vlaanderen op het vlak van tevredenheid over voetpaden”, zegt een trotse schepen van Openbare Werken Björn Anseeuw (N-VA). Dankzij een strak voetpadenplan en 10 miljoen euro investeringen.”
De cijfers uit de recentste Stadsmonitor rondom de tevredenheid van de Oostendenaar over de staat van de voetpaden zijn goed. 57,4 procent van de Oostendenaars is tevreden. Van alle 13 centrumsteden (gemiddeld 51 procent) scoort de badstad op dat vlak zelfs het best. Eenzelfde hogere scores zijn er trouwens ook over de tevredenheid over (de staat van) fietspaden: 56 procent is tevreden (tegenover 49 procent in de andere centrumsteden). Ook over de (staat van) straten en pleinen is de Oostendenaar tevreden (65 procent tegenover 60 procent in andere centrumsteden).
Voetpadenplan
Het succes wordt toegeschreven aan het voetpadenplan, in het leven geroepen in 2019 met een ambitieuze doelstelling om op vijf jaar 40.000 m² voetpaden her aan te leggen. “In een aantal straten gaat het over een volledige vernieuwing en in andere om werkzaamheden die volgen op de aanleg van nieuwe nutsleidingen of riolen. Naast de heraanleg werden ook herstellingen uitgevoerd”, duidt schepen van Openbare Werken Björn Anseeuw. Hij citeert graag de lijst met meer dan 40 straten en wijken die nieuwe voetpaden kregen.
Vinger aan de pols
“Ons voetpadenplan bevat 13 grotere projecten die zo goed al volledig zijn uitgevoerd. We investeerden daarin 10,5 miljoen euro, een pak meer dan de 6,5 miljoen tijdens de vorige legislatuur”, zegt de schepen. “Het plan is zo uitgebreid omdat we het heel belangrijk vinden dat voetgangers zich comfortabel en veilig kunnen bewegen. Het klinkt misschien banaal, maar we hebben er toch fors op ingezet.”
De stad houdt de vinger aan de pols. “De dienst Openbaar Domein heeft, met bijvoorbeeld de straatkeerders, veel ogen op het terrein en kan inschatten wat we moeten aanpakken. Ook van burgers komen er vragen en suggesties. We houden daar rekening mee als het kan. Maar zo’n werk is niet af in één legislatuur.”
Mooie erkenning
“De 13 buurtprojecten staan eigenlijk los van grote werken, zoals de Adolf Buylstraat of Christinastraat. Dat zijn grote investeringsprojecten waarbij ook riolen of nutsleidingen vernieuwd worden of bijvoorbeeld de voetgangerszone in het centrum vernieuwd wordt. Die horen niet bij het voetpadenplan, maar hebben wel een grote impact op de tevredenheid van voetgangers”, luidt het.
Anseeuw steekt niet weg: “Het is fijn dat de inspanningen van de stad gewaardeerd worden door de Oostendenaars in de Stadsmonitor. De werken zijn geen wedstrijd tegen de andere centrumsteden, maar het is wel een mooie indicatie dat de inspanningen ook gewaardeerd worden.”
Het voetpadenplan wordt verder gezet. “We zullen de Mariakerkelaan tussen de Stuiversstraat en Torhoutsesteenweg aanpakken. Ook de voetpaden in Stroombanklaan en de Parkietstraat worden heraangelegd. En in de Wagenstraat is er een aanleg van gevel tot gevel.”
Handelaar Shane Huyghebaert: “Er vallen geen mensen meer”
De werken in de Christinastraat zorgden ook voor een nieuw voetpad. “Ik baat al tien jaar skateshop Joystreetride in deze straat uit. En ik heb veel mensen zien vallen in de vroegere straat, waar de rijweg zigzagde en er een verhoogde boordsteen was. Herstellingen werden slecht uitgevoerd en opgevuld met beton”, zegt Shane Huyghebaert. Over het nieuwe voetpad, van gevel tot gevel, is hij tevreden: “Het is een goede zaak en zorgt voor goede bereikbaarheid. Bij nat weer moet je op deze stenen wel opletten. Over de voetpaden ben ikzelf tevreden. Maar ik zie dat sommige andere wel problemen hebben. Mijn buurvrouw stapt met een rollator en die heeft het in het centrum niet gemakkelijk.”
Erik De Decker uit de Taboralaan: “Betonnen dalen kwamen naar boven”
In 2022 werd het voetpad in de Taboralaan herlegd. “In 1982, toen we hier bouwden, betaalden we nog 12.000 Belgische Frank voor de aanleg van het voetpad”, herinnert Erik De Decker zich. “Twee jaar geleden kregen we, nadat het lang was aangekondigd, een nieuw voetpad. Het was echt nodig, want de betonnen dallen kwamen naar boven en dat was risicovol.”
“Nu zijn we heel tevreden met het nieuwe voetpad”, zegt Erik. “Maar ik merk dat het niet overal zo is. Ik leidde in Oostende eens mensen in een rolstoel rond en zag toen dat het op veel plaatsen niet zo rolstoelvriendelijk is. Datzelfde geldt voor mensen met een rollator of een bejaardenscooter.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier