Voka pleit voor versnelde realisatie derde rijstrook op E403 tussen Roeselare en Brugge: “De verkeersstroom is amper nog te slikken”

© JH
Philippe Verhaest

De ochtendspits op de E403 verliep vanochtend opnieuw erg moeilijk. Nu was het tussen Torhout en Ruddervoorde richting Brugge aanschuiven door een ongeval, maar de voorbije weken en maanden vonden meerdere incidenten plaats, vooral op het traject tussen Lichtervelde en Brugge. Voka-topman Bert Mons pleit voor een versnelde realisatie van een derde rijstrook.

Maandag 3 oktober zorgden twee ongevallen in Lichtervelde voor een lastige ochtendspits op de E403, vrijdag 7 oktober was dat het geval in Moorsele en afgelopen dinsdag liep de avondspits, opnieuw in Lichtervelde, in het honderd door twee ongevallen. In augustus viel er in Torhout dan weer een kettingbotsing met vijf wagens te betreuren.

De E403, de snelweg die van Kortrijk naar Brugge loopt en onze provincie zo doormidden snijdt, is een belangrijke levensader voor de West-Vlaamse mobiliteit en economie, maar schurkt steeds vaker tegen zijn limieten aan. Dat bewijzen ook de cijfers. In 2010 reden er nog 23.000 voertuigen tussen Ruddervoorde en Brugge, in 2018 was dat al naar 32.000 gestegen.

Dagelijks klachten van ondernemers

Hét probleem is dat de snelweg tussen Roeselare en Brugge slechts twee rijstroken telt. “En die kunnen de verkeersstroom soms amper slikken”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “De E403 is van groot belang voor West-Vlaanderen, maar wij krijgen elke dag klachten van ondernemers die de situatie beu zijn.”

Afgelopen dinsdag gebeurden tijdens de ochtendspits nog twee ongevallen in Lichtervelde.
Afgelopen dinsdag gebeurden tijdens de ochtendspits nog twee ongevallen in Lichtervelde. © BF

Begin vorig jaar werd echter 620.000 euro aan de kant gezet om een derde rijstrook te bestuderen en hoe de verkeerswisselaar met de E40 kan heringericht worden.

“De beslissing voor het budget voor de studie werd al in 2020 genomen. Men had dus al in 2021 kunnen schakelen” – Bert Mons, Voka West-Vlaanderen

“Maar die laat nog altijd op zich wachten”, zucht Bert Mons. “Zelfs de aanbesteding is nog niet gebeurd, dat zou pas in 2023 het geval zijn. Zo verliezen we erg veel tijd. We hadden op zijn minst verwacht en gehoopt dat de resultaten van de studie nog deze legislatuur (ten laatste in 2024, red.) beschikbaar zouden zijn. Dat acht ik nu weinig waarschijnlijk. De beslissing voor het budget werd overigens al in 2020 genomen. Men had dus al in 2021 kunnen schakelen.”

Bert Mons wijst er ook op dat in september 2019, bij de voorstelling van het Vlaamse regeerakkoord, de Vlaamse regering werk wilde maken van de files op de E403 en een extra spitsstrook zou laten aanleggen. “Daar is nog niets van in huis gekomen”, klinkt het kordaat bij Bert Mons.

Studiebestek in 2023

Eveline Vandecaetsbeek van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) benadrukt dat het dossier wel degelijk ter harte wordt genomen. “Om de problemen van verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren, zijn grote ingrepen noodzakelijk”, zegt ze. “Denk daarbij aan een derde rijstrook en/of spitsstrook, want uit een vorige studie van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat we nauwelijks effect verkrijgen met quick win-maatregelen.”

“Maar een extra rijstrook creëren over zo’n lange afstand, brengt heel wat aandachtspunten met zich mee. Zo mogen we het probleem niet gaan verschuiven: verkeer op de E403 moet op gegeven moment voorbij de verkeerswisselaar E40/E403 en die is vandaag niet uitgerust voor een derde rijstrook. Ook moet nagegaan worden of de huidige kunstwerken (bruggen, red.) moeten aangepast worden om een derde rijstrook te kunnen aanleggen.”

“Op dit moment is AWV volop bezig met de voorbereidende werken om het bestek voor de studie op te maken. Dat studiebestek zal in 2023 gepubliceerd worden. Het was eerst voorzien om dit vroeger te doen, maar gezien de complexiteit van het dossier werd die timing niet gehaald.”

“Die studie is heel ruim: naast het bouwtechnisch onderzoek zit ook de MER-procedure (milieu-effectenrapportage) erin opgenomen, alsook een maatschappelijke kosten-baten-analyse, omgevingsvergunningsaanvraag en grondverwerving. Het zal dus de nodige tijd vergen vooraleer de eerste realisatie op het terrein kan uitgevoerd worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier