Veurne toont Suikersite als inspirerend voorbeeld voor de regionale mobiliteitsplannen
Nu de regionale mobiliteitsplannen van de 15 Vlaamse vervoerregio’s zijn goedgekeurd, kunnen de plannen eindelijk in de praktijk worden uitgevoerd. Om hun lokale politici en mobiliteitsambtenaren hierbij te ondersteunen, organiseren de West-Vlaamse vervoerregio’s Brugge, Midwest, Oostende en Westhoek drie inspiratiedagen. Op de tweede inspiratiedag toonden Duinkerke, Veurne en Koksijde hoe zij voor inspiratie zorgen.
Lieven Van Eenoo, ambtelijk voorzitter van vervoerregio’s Midwest, Oostende en Westhoek: “We bezoeken verschillende steden en gemeenten in en net buiten West-Vlaanderen. Doel is om uitvoerig kennis te maken met succesvolle mobiliteitsprojecten die in lijn liggen met wat we in de regionale mobiliteitsplannen hebben opgenomen. De plaatsbezoeken moeten de politici en mobiliteitsambtenaren ook inspireren om in de eigen stad of gemeente aan de slag te gaan. Want de stap van plan naar uitvoering is niet altijd even evident.”
Met de Suikersite op de voormalige suikerfabriek toont Veurne hoe het moet. De site heeft een oppervlakte van 45 hectare naast het historische centrum en het station. Een unieke kans die Veurne en de West-Vlaamse Intercommunale WVI met twee handen grepen. Burgemeester Peter Roose: “Na veel en grondig studiewerk is de Suikersite nu in volle ontwikkeling. De site bestaat uit een nieuwe woonwijk, een recreatief stadspark, een natuurgebied en ruimte voor bedrijvigheid. Qua mobiliteit richten we ons in de eerste plaats op voetgangers en fietsers. Er is daarom een netwerk van trage verbindingen en fietspaden. Er komt ook een mooie fietsbrug over het kanaal.”
Stationsomgeving
De Suikersite ligt vlakbij het station. Dankzij een samenwerking met De Lijn en de NMBS wordt meteen ook de hele stationsomgeving heringericht. Peter Roose: “De NMBS legde een nieuwe pendelparking aan en De Lijn bouwt een nieuw busstation. Er komt een Hoppinpunt met deelfietsen, oplaadpunten en nog veel meer. Om het geheel af te maken maakt de stad werk van een stationsplein als groene zone. We willen ook de nadruk leggen op de kruisverbanden tussen de ontwikkeling van het Suikerpark enerzijds en de stationsomgeving anderzijds. De onmiddellijke nabijheid versterkt de functionaliteit van beide projecten. In de stationsomgeving wordt sterk ingezet op toegankelijkheid (verhoogde bus- en treinperrons, nieuw fiets- en wandelpad tussen de Brugse Steenweg en de Berkenlaan) en het verhogen van het aanbod aan dienstverlening (bewaakte fietstrommels, fietsherstelsleutels, fietspomp, deelfietsen, openbaar toilet, pakjesautomaat, parkeerplaatsen voor e-auto’s…). De materialisatie van de openbare ruimte tussen beide projecten zal identiek zijn. De aanvang van de uitvoering van de tweede fase van het Suikerpark wordt in het najaar 2024 verwacht.”
Duinkerke is een van de grootste havens van Frankrijk, en een voorbeeld op vlak van duurzaam goederenvervoer. Ongeveer 20% van alle goederen die in deze haven worden verwerkt, wordt verder vervoerd via het spoor, ruim 5% via het water, en zo’n 35% via pijpleidingen. Daardoor wordt slechts 40% via de weg vervoerd. In de toekomst wil de haven het aandeel duurzaam goederenvervoer nog vergroten, zowel via het spoor als via het water. In het oostelijke deel van de haven wordt er een terminal gepland om vrachtwagens op treinen te rijden en zo te vervoeren. Ongeveer 80% van de haltes voor openbaar vervoer in Duinkerke is toegankelijk voor mensen met een beperking. Iedereen kan op en af de bussen, en met een druk op een knop krijgen slechthorenden en slechtzienden actuele reizigersinformatie.
Koksijde
Koksijde kon niet ontbreken op de inspiratiedagen. De gemeente werd al twee keer genomineerd als fietsgemeente, en ook dit jaar wil Koksijde de titel verdienen. Schepen voor Mobiliteit Charlotte Castelein: “Ons beleid gaat verder dan de realisatie van fietsstraten. Als uitvoering van ons fietsbeleidsplan creëren we autoluwe fietszones en fietspaden in de hele gemeente, van De Panne tot Nieuwpoort. In de fietszones mogen auto’s niet sneller dan 30 km/u en mogen ze fietsers niet inhalen. De komende jaren zullen de fietszones blijven groeien.” Koksijde zorgt niet alleen voor een fietsvriendelijke infrastructuur, in het kader van het project Transmobil biedt de gemeente samen met De Panne en Veurne deelfietsen aan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier