Studiebureau onderzoekt ondertunneling doortocht De Haan: “Daar nu al over discussiëren, heeft geen zin. Eerst de eerste onderzoeken afwachten”
De Vlaamse overheid wil een fietssnelweg aanleggen langs de Vlaamse kust, tussen Nieuwpoort en Knokke-Heist. Het idee is om de noordelijke rijbaan van de N34 in De Haan hiervoor vrij te maken. Daarom start studiebureau Sweco Belgium nu met het onderzoek hoe die doortocht in De Haan ingericht zou kunnen worden.
Binnenkort start het studiebureau Sweco Belgium met voorbereidende onderzoeken, om het projectgebied van de doortocht in De Haan in kaart te brengen. “Met de aanstelling van het studiebureau zetten we een belangrijke stap in het onderzoek. Niet alleen een comfortabele fietssnelweg is van tel, ook de doortocht in het centrum van De Haan is een essentieel vraagstuk dat we moeten beantwoorden. Met deze studieopdracht wordt nu onderzocht op welke manier we kunnen zorgen voor veilig en vlot verkeer”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
“Vandaag wordt er dus enkel een studie uitgevoerd”, vult burgemeester Wilfried Vandaele aan. “In het najaar komt er overleg met de gemeentelijke adviesraden, met de handelaars en de inwoners. Daar nu al over discussiëren, heeft geen zin. Eerst de eerste onderzoeken afwachten. Of een tunnel mogelijk en/of wenselijk is, zal ten vroegste dus dit najaar duidelijk worden.”
Technisch onderzoek
Het studiebureau Sweco Belgium gaat van start met het onderzoek naar de toekomstige herinrichting van de Nieuwe Rijksweg in De Haan. Om te beginnen staat er een terreinonderzoek gepland. Maar de studie vergt ook diverse technische onderzoeken. Kan de weg bijvoorbeeld onder de grond gebracht worden, als tunnel? Om een antwoord te kunnen geven op die vraag, moeten er diverse onderzoeken gebeuren naar de technische haalbaarheid en de status van de bodem.
Daarom voert het studiebureau in de komende weken enkele grondproeven uit: op een 4-tal locaties op het vermoedelijke tracé van de doortocht wordt er tot 20 meter diep geboord. Met deze boringen wordt de samenstelling van de bodem in kaart gebracht, net als het peil van het grondwater. Met deze boringen wordt het grondwaterpeil tijdens het verdere onderzoek ook opgevolgd. Aan de hand van deze onderzoeken worden er een aantal alternatieven voor de inrichting van de doortocht onderzocht. Verder bekijkt het studiebureau of een ondergronds parkeerterrein mogelijk is, om zo de parkeerdruk bovengronds te vermijden. De inrichting van de Nieuwe Rijksweg zelf wordt uiteraard ook onder de loep genomen. Er zal ook een kosten-batenanalyse worden uitgevoerd.
Overleg
Tijdens het verdere onderzoek gaan het Agentschap Wegen en Verkeer en het studiebureau ook in gesprek met de betrokken partijen. Die betrokken partijen zijn omwonenden, handelaars, verenigingen… Mensen die zich dagelijks verplaatsen in het projectgebied, kennen de omgeving en de huidige situatie het best. Daarom doen we graag een beroep op hun kennis over de veiligheid, mobiliteit en leefbaarheid. Later dit jaar, in oktober, wordt er een ontwerpweek georganiseerd, waarbij het gesprek tussen de onderzoekers en de lokale experts zal plaatsvinden. (LB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier