Stationsloket sluit in Harelbeke, burgemeester is ontgoocheld

© LO
© LO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

De NMBS liet weten 44 stationsloketten te willen sluiten tegen eind 2020. Een van de 44 is het station van Harelbeke. Er zijn namelijk alsmaar minder reizigers die hun ticket nog aan een loket kopen, verantwoordt de NMBS de beslissing. Burgemeester Alain Top (SP.A) is teleurgesteld.

“Dat is geen leuk bericht voor de bevolking”, zegt burgemeester Top. “Veel mensen kunnen of werken niet op internet: ouderen, kansarmen,… Een grote groep mensen kan zich dit niet permitteren. De digitale kloof is iets wat we nooit uit het oog mogen verliezen: twintig procent van de 55-plussers heeft geen toegang tot internet, bij lage inkomens is dat 1 op 6, bij laagopgeleiden bijna 1 op 4”, zegt de burgemeester. “In plaats van extra drempels in te bouwen moet de NMBS zorgen voor een goede dienstverlening voor iedereen. Dat de NMBS eerst eens zijn grote hoeveelheid aan soorten tickets en voorwaarden vereenvoudigt en dan komt praten. Als mensen dan toch met een app en Smartphone werken, zien ze door het bos de bomen niet meer bij de soorten tickets. Zelfs aan een loket van de NMBS kennen ze soms niet alle mogelijkheden, laat staan dat anderen dat voor hen zouden moeten kunnen.”

Dienstverlening behouden

Alain Top denkt ook aan andere dingen. “Bij een fysiek loket kan je ook allerlei info opvragen of een abonnement vernieuwen. Loketbedienden helpen soms mensen in een rolstoel of blinden de roltrap op. Dat is dienstverlening die NMBS in het vaandel moet houden. De NMBS zou moeten eerst een oefening maken over dat soort dingen en dan pas praten met de lokale overheden. Een vereenvoudiging van het aanbod zou al een oplossing zijn. Wij als stadsbestuur blijven ijveren voor een goede dienstverlening van de NMBS en dit voor alle burgers.”

Intussen riep minister van Mobiliteit Georges Gilkinet de NMBS op het matje. “Concreet moet de NMBS in dialoog gaan met de betrokken lokale overheden en andere belanghebbenden, en de lijst van loketten die gesloten zouden worden herzien op basis van die gesprekken. De NMBS moet maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat ook ouderen of andere kwetsbare groepen die soms moeilijker overweg kunnen met de digitalisering treinkaartjes kunnen kopen en informatie kunnen inwinnen”, luidt het. “Het is ook zo dat wij al langer ijveren om meer stops te hebben in Harelbeke, bijvoorbeeld om het half uur in plaats van om het uur. Dat is nog belangrijker dan stipt rijden van de treinen. Hoe minder treinen er zijn, hoe minder verkochte tickets uiteraard. Met cijfers kan je alles bewijzen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier