Schoolstraat rond Sint-Lodewijksschool wordt definitief met plaatsing slagboom
In de omgeving van de Sint-Lodewijksschool in de Konterdam werd in 2022 een schoolstraat ingevoerd. De maatregel kadert binnen het traject Veilige Schoolomgevingen. Volgens de stad is er nu een positieve evaluatie en wordt de maatregel definitief verankerd. Er zal in maart een slagboom geplaatst worden die kan gebruikt worden om de zone af te sluiten bij het begin en einde van de schooldag.
De Sint-Lodewijksschool doorliep in het najaar van 2020 een traject “Veilige Schoolomgevingen” met de cel Mobiliteit van Stad Oostende, de Lokale Politie, de schooldirectie en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Met de betrokken actoren werd er een concreet actieplan opgemaakt om knelpunten in de schoolomgeving aan te pakken en zo de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor jonge, zachte weggebruikers, significant te verbeteren. Een studiebureau, Scelta Mobility, voerde als onderdeel van dit actieplan een bredere mobiliteitsstudie uit. De bevindingen uit dat traject leidden tot een proefproject waarbij een schoolstraat werd ingericht.
In een schoolstraat zijn chauffeurs niet welkom bij het begin en einde van de schooldag. Enkel fietsers en voetgangers worden toegelaten. Buurtbewoners krijgen wel de toestemming om uit te rijden op die momenten maar ze mogen de zone niet meer binnen. Er werd na het proefproject een grondige evaluatie georganiseerd, dit onder meer op vraag van bewoners die niet zo gelukkig waren met de maatregel.
Feedback
“De evaluatie heeft heel wat voeten in de aarde gehad omdat we dit grondig wilden aanpakken. Zo werd er samengewerkt met het netwerk Schoolstraten. Zij hebben een methodiek ontwikkeld om betrokkenen te bevragen zoals ouders, leerlingen, omwonenden en politie. Wat gaat er goed, wat niet? Deskundigen van de cel Mobiliteit en de politie hebben ook enkele plaatsbezoeken gedaan om de feedback van verschillende doelgroepen te toetsen aan wat ze zagen op het terrein. Op basis van de feedback van omwonenden werden er bijkomende parkeertellingen uitgevoerd, maar ook de verkeersintensiteit en snelheid werden gemeten. Het is immers niet de bedoeling dat de verkeersdrukte zich verplaatst naar omliggende straten. De conclusie was dat de schoolstraat een positief effect had voor de schoolgaande kinderen. Dat wordt ook ondersteund door vaststellingen”, zegt schepen Björn Anseeuw.
Bevraging
Uit de resultaten van het proefproject blijkt dat meer leerlingen op een actieve manier naar school (te voet, met de fiets/step…) gaan, 82 procent van de leerlingen geeft aan het nu leuker en veiliger te vinden aan de schoolpoort sinds de invoering van de schoolstraat, het gerapporteerde veiligheidsgevoel bij ouders steeg en het onveiligheidsgevoel is gedaald en ook 33 procent van de leerkrachten gaat vaker te voet of met de fiets naar school.
Veiliger gevoel
“Door die positieve evaluatie hebben we beslist om de maatregel te verankeren. Het hek waarmee de schoolstraat tot hiertoe werd afgesloten, zorgde soms voor discussies of mensen verplaatsten het. Daarom gaan we over tot de plaatsing van een slagboom die kan gesloten worden als de schoolstraat in voege is. Eens dicht, kan je er niet meer door.”
Binnenkort worden er ook nog bijkomende educatieve acties georganiseerd. Ook zal de lokale politie er handhaven om de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen steeds te kunnen blijven garanderen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier