Schooldirecteur Jacky Deblaere richt een nieuwe fietsersbeweging op: “Brugge is geen echte fietsstad”

Jacky Deblaere heeft een nieuwe Brugse fietsersbeweging opgericht. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Jacky Deblaere, een maatschappelijk geëngageerde coördinerend directeur in het basisonderwijs, lanceert één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen een nieuwe fietsersbeweging in Brugge. Hij vindt de fietsersbond te soft.

“Brugge profileert zich niet meer als fietsstad en dat heeft zijn redenen”, zegt de Bruggeling Jacky Deblaere. De coördinerend directeur bij Scholengemeenschap van A tot Zee, die zeven vrije basisscholen in De Haan en Blankenberge groepeert, was vroeger zelf actief bij de Fietsersbond. Hij lanceerde eerder een Bakfietsbrigade en voerde actie tegen de geplande parking op het Katelijne-eiland.

Lef

Dezer dagen kriebelt het bij Jacky Deblaere om in alle vrijheid te handelen voor een beter fietsbeleid. In zijn ogen kan de Brugse Fietsersbond dit niet meer, omdat die in zijn onderhandelingen met het stadsbestuur te weinig doortastend te werk gaat. “Het fietsbeleid in Brugge staat al lang op een laag pitje.”

“Een fietsbeleid heeft nood aan visie, lef en participatie. Er komt hier en daar een fietszone bij, men haalt een paaltje en een boordsteen weg en voorziet parkeerplaatsen voor bakfietsen. Verder reiken de ambities van de Stad niet”, beweert deze fietser.

Fietsambtenaar

Jacky Deblaere hekelt het feit dat de Brugse fietsambtenaar, die door burgemeester Renaat Landuyt in de vorige legislatuur aangetrokken werd, met stille trom vertrokken is. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 wil de schooldirecteur met zijn groep zoveel mogelijk partijen warm maken om voluit te gaan voor een mobiliteit waarin de actieve weggebruiker een bevoorrechte plaats geniet.

“We zijn op zoek naar wijkwatchers om alle verbeterpunten in kaart te brengen”

“Dit is nu helemaal niet het geval”, benadrukt Jacky Deblaere. Deze fervente fietser erkent dat het zogenaamde STOP-principe, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat, de leidraad voor mobiliteit is in Brugge:

“In de praktijk komt daar niet veel van in huis. Denk maar aan de problemen met het bussenplan, de oversteekplaats op ‘t Zand, de Katelijnestraat … en de terugbetaling van het parkeerticket voor wie met de auto naar het Huis van de Bruggeling komt.”

Wijkwatchers

“Bij het vernieuwen van straten wordt te weinig rekening gehouden met de fietsers. Rij maar eens door de pas aangelegde Vlamingdam! Fietssuggestiestroken zijn te smal. Onze nieuwe fietsersbeweging zal op zoek gaan naar een breed draagvlak en samenwerken met andere verenigingen.”

Na het vormen van een stuurgroep willen we halfjaarlijks in een andere deelgemeente vergaderen. We zijn op zoek naar wijkwatchers die hun buurt goed kennen en alle verbeterpunten in kaart kunnen brengen. Voor elke bijeenkomst wordt de dienst mobiliteit uitgenodigd, in de hoop dat die pijnpunten mag wegwerken.”

Geïnteresseerd? Meld u via bruggefietst@gmail.com.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier