Parkeerbeleid Nieuwpoort al enkele keren aangepast

Burgemeester Geert Vanden Broucke: "De volgende stap is de bouw van de ondergrondse garage onder het Nieuwlandplein." (Foto IV) © IV
Redactie KW

Tot 1 mei 2013 was het mogelijk om zowel in Nieuwpoort-Bad als in Nieuwpoort-Stad overal gratis de wagen achter te laten. Op vandaag kan in Nieuwpoort-Stad hoofdzakelijk gratis worden geparkeerd, maar in Nieuwpoort-Bad is het betalend parkeren de algemene regel geworden. De overschakeling van gratis parkeren naar betalend parkeren verliep niet altijd vlotjes.

‘Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Parkeren

De laatste aanpassing gebeurde onlangs en burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) denkt dat Nieuwpoort nu een goed evenwicht heeft gevonden inzake het parkeerbeleid. Iedereen tevreden stellen, is nooit mogelijk en een aantal tweede verblijvers zijn mistevreden omwille van het verhoogde dagtarief en het feit dat zij geen recht hebben op een bewonerskaart. Het was wijlen burgemeester Crabbe die de aanzet gaf voor het betalend parkeren in Nieuwpoort-Bad. Het was voor velen een gewoonte geworden om met de wagen tot in Nieuwpoort te rijden, daar gratis te parkeren en dan met de kusttram verder te rijden naar een andere badplaats.

Voor trouwe bezoekers krasbeurtenkaart waarmee ze 15 dagen kalenderdagen kunnen parkeren

“Gezien het succes van Nieuwpoort-Bad moest er iets worden ondernomen inzake het parkeerbeleid want er was behoefte aan meer parkeerplaatsen”, zegt burgemeester Geert Vanden Broucke. “In 2009 werd de visie ontwikkeld om Nieuwpoort-Bad leefbaarder te maken door het parkeren ondergronds te brengen en na een grondig onderzoek werd in 2012 beslist om een offerteaanvraag uit te schrijven om enerzijds het betalend parkeren in te voeren en anderzijds drie ondergrondse parkings te bouwen, een op het Nieuwlandplein, een in de zone Ysara/Lombardsijdestraat en een in de zone Ysara/Havengeul. We zijn niet blijven stilzitten en ondertussen werd het betalend parkeren op 1 mei 2013 ingevoerd in Nieuwpoort-Bad en in maart van 2017 vond de opening plaats van de ondergrondse rotatieparking tussen Ysara en de Havengeul en de verkoopparking tussen Ysara en de Lombardsijdestraat.”

Het parkeerbeleid in Nieuwpoort kende een aantal kinderziektes en her en der dienden de nodige aanpassingen te gebeuren. Op 1 maart van dit jaar werd het parkeerbeleid bijgestuurd. “In de volledige zone van Nieuwpoort-Bad is het tarief nu 1 euro per uur en de bewoners kunnen met hun gemeentelijke parkeerkaart overal, met uitzondering van de rode zone, parkeren. Het dagtarief in de oranje zone werd afgestemd op de ondergrondse parking en bedraagt nu 6 euro per dag. Wij hebben voor de trouwe bezoekers, waaronder de tweede verblijvers een krasbeurtenkaart ingevoerd waarmee ze 15 dagen kalenderdagen kunnen parkeren, vrij te kiezen over twee maanden. Het dagtarief komt dan neer op 3,27 euro per dag. Het voordeel is dat je enkel betaalt als je effectief parkeert. In de winkelstraten is het ook mogelijk om een half uur gratis te parkeren. De volgende stap is de bouw van de ondergrondse garage onder het Nieuwlandplein”. Wat Nieuwpoort-Stad betreft wordt onderzocht waar op termijn ondergrondse parkeerruimtes kunnen worden gecreëerd. (PBM)

Gino Ester : “Ik vrees dat parkeerdruk zich zal verplaatsen”

Gino Ester woont in Lombardsijde, maar komt geregeld in Nieuwpoort en kent de parkeersituatie bij de buren van Nieuwpoort heel goed. “Nieuwpoort is een aangename stad, maar ik vrees dat Nieuwpoort op vandaag een beetje lijdt onder zijn eigen succes. Vooral in Nieuwpoort-Bad blijft het een probleem om een parkeerplaats te vinden. Van het moment dat er een verlengd weekend aankomt, is het zoeken naar een parkeerplaatsje. De mensen moeten misschien nog de nieuwe ondergrondse parking echt ontdekken en als er straks nog een nieuwe ondergrondse parking komt zal dit nog wel beter worden. Nieuwpoort-Stad is anders, op het Kaaiplein kun je vandaag nog gratis parkeren, maar ik vrees en voel dat de parkeerdruk zich stilaan verplaatst van bad naar stad. Ik vermoed dat men hierdoor ook het betalend parkeren in Nieuwpoort-Stad zal invoeren. (PBM)

Philip Rathé: “Oplossing zoeken voor mensen die hier werken”

Philip Rathé is gemeenteraadslid in Nieuwpoort en zetelt voor SP.A in de oppositie. Hij is positief over het parkeerbeleid maar heeft wel enkele bedenkingen en voorstellen. “De komst van de ondergrondse parking is een goede zaak en ook de prijs voor het parkeren valt mee, in sommige andere plaatsen is het veel duurder. Het dagtarief van 6 euro is voor mensen die in Nieuwpoort werken wel hoog, er zou werk moeten worden gemaakt van een speciale kaart voor deze mensen. De werkgever kan wel een kaart kopen, maar in de praktijk gebeurt dat weinig. Het is ook een goeie zaak dat de inwoners met de parkeerkaart op heel war plaatsen kunnen parkeren in Nieuwpoort-bad. Wat Nieuwpoort-stad betreft, laat dit maar gratis zoals het nu is, de stad is aan het open bloeien, daar moeten we verder voor ijveren en mag niet gestraft worden met betalend parkeren” aldus Philip Rathé. (PBM)