Roeselare: “Wij voeren geen heksenjacht”

Kantoorverantwoordelijke Sabrina Toorre en regiomanger Erik Janssens: "In het begin was het schrikken voor de Roeselarenaars." (Foto SB) © Stefaan Beel
Peter Soete

Sedert februari 2010 zijn in Roeselare parkeerwachters aan de slag. Zeven jaar later zijn ze een vertrouwd beeld in de binnenstad. “Wij hebben een heel goede verstandhouding met het Roeselaarse stadsbestuur”, zegt regiomanager Erik Janssens. “Een heksenjacht op automobilisten zonder ticket is hier zeker niet aan de orde.”

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Parkeren

“Zeven jaar geleden was het inderdaad even schrikken voor de Roeselaarse bevolking”, glimlacht regiomanager Erik Janssens. “De politie controleerde tot dan de parkeermeters maar dat kon nu eenmaal niet op gerichte basis. De Roeselarenaar wist dat en parkeerde meestal zonder een ticket te betalen. Wanneer ze dan toevallig opgeschreven werden door een politieagent kostte hen dat tien euro. Men betaalde dat graag want men had bij wijze van spreken een half jaar niet betaald.”

In Roeselare hebben we voortdurend drie parkeerwachters op straat

“Toen wij in het straatbeeld verschenen, veranderde dat natuurlijk. Wij controleerden dagelijks verschillende keren de binnenstad en de blauwe zones in de buitenwijken. Opeens zagen nalatige automobilisten retributies tussen de ruitenwissers steken en de ene persoon kon daar beter mee overweg dan de andere. (lacht) We hebben in Roeselare voortdurend drie parkeerwachters op straat. Neen, niet meer. Er zijn ‘s morgens in ons kantoor in Roeselare inderdaad meer parkeerwachters aanwezig maar die vertrekken naar onze concessies in de omliggende gemeenten en steden zoals Tielt en Izegem.”

Met de fiets

“Een parkeerwachter controleert of de automobilisten een ticket hebben genomen of hun schijf hebben gelegd in een blauwe zone en of hun parkeerduur nog niet is verstreken. Maar zij checken ook of de automaten correct werken en kijken in onze drie parkings of er geen problemen zijn. Iedere parkeerwachter heeft een drietal zones in Roeselare en deelt zelf zijn straten in. Voor de meer afgelegen parkeerzones nemen onze parkeerwachters soms de fiets. Maar het is zeker niet zo dat bepaalde straten geviseerd worden. We voeren geen heksenjacht uit op foutparkeerders. Dat durf ik inderdaad klaar en duidelijk verkondigen en dat heeft het parkeerbedrijf en de stad ook al meerdere keren verklaard.”

Limiet op retributies

“In de stadskern waar betalend parkeren van toepassing is, is er meer rotatie en daar kun je ook twee retributies krijgen: een retributie van 20 euro in de voormiddag en één van 20 euro in de namiddag. Een retributie in een blauwe zone kost 30 euro en dat is een dagticket, je mag dan de hele dag blijven staan. Het parkeerbeleid wordt altijd bepaald door het stadsbestuur. Een parkeerbedrijf is enkel de uitvoerder van hetgeen de stad vraagt. In Roeselare is er een limiet op de retributies. Met dat signaal wil de stad precies aangeven dat er zeker geen ‘race op retributies’ is. In andere steden geldt geen limiet en is de regel dat er altijd en overal retributies kunnen uitgeschreven worden. In Roeselare wordt er maandelijks gekeken of en hoe we moeten doseren.”

Bij de minste vorm van fysieke agressie tegen onze parkeerwachters halen we er de politie bij

“Ik hoor ook die indianenverhalen dat onze parkeerwachters om de hoek staan en wachten tot een parkeerder één minuut de parkeertijd heeft overschreden. Of dat ze vier keer in een voormiddag dezelfde straat controleren. Daar houden ze zich niet mee bezig. Een retributie uitschrijven gebeurt inderdaad snel: een parkeerwachter heeft maar anderhalve minuut nodig om dat te doen. Dat moet ook want hij of zij heeft een heel parcours af te leggen. Onze parkeerwachters kregen zeven jaar geleden al veel ‘zottigheid’ naar hun hoofd en echt veel veranderd is dat niet. Ook ik heb waarschijnlijk al honderd keer gehoord dat ik beter een andere job zou zoeken.” (lacht)

Agressie

“Onze mensen krijgen ook een speciale training om goed om te gaan met agressie. Wanneer rustig uitleggen niet helpt, kan men steeds zijn verhaal doen in ons kantoor. Escaleert het op straat raden wij onze mensen aan om verder te wandelen. Het klopt ook niet dat wij niet controleren in de Ardooisesteenweg. Dat is nog zo’n wild verhaal. We controleren daar evenveel als in andere straten en ja, ook tijdens het vrijdaggebed. En wanneer er automobilisten niet in orde zijn, krijgen ze een retributie. Wanneer een parkeerwachter zich niet veilig voelt, kan een collega mee controleren. Dat gebeurt soms in de Ardooisesteenweg maar evengoed in andere buurten. Bij de minste vorm van fysieke agressie tegen onze parkeerwachters halen we er de politie bij. Er is een nultolerantie van onze kant. Ja, dat is al gebeurd en ik kan er meteen aan toevoegen dat geen enkel geval in de Ardooisesteenweg is voorgevallen.”

Stationsparking onderbenut

Het gebruik van de stationsparking blijft nog altijd veel te laag. Dat blijkt uit cijfers die Brecht Vermeulen liet opvragen. In 2016 hebben gemiddeld 190 automobilisten per dag gebruik gemaakt van de ondergrondse NMBS-parking aan het station, waarvan 37 procent abonnees en 63 procent occasionele gebruikers. In 2015 ging het om gemiddeld 170 gebruikers per dag, waarbij 43 procent abonnees. Dat blijkt uit cijfers die volksvertegenwoordiger Brecht Vermeulen opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot.

“Het dagelijks gebruik steeg dan wel met 20 eenheden, maar het aantal abonnementen daalde”, aldus Brecht. “Ondanks inspanningen van de stad voor het lekker lang parkeren ondergronds blijft de bezetting van de parkeergarage met 550 parkeerplaatsen veel te laag, ook de NMBS deed verschillende promotionele activiteiten, maar behalve een aantal piekmomenten bleef de parking onbenut. Door de lage bezettingsgraad haalde de parking in 2015 slechts een omzet van 229 euro per dag, cijfers voor 2016 en 2017 weigert men vrij te geven. Door de geheimzinnigheid vermoeden we dat de omzet misschien zelfs gedaald is.”

Brecht Vermeulen weet waar het schoentje nijpt. “De parking kan niet meer verplaatst worden, maar het geringe gebruik heeft alleszins ook te maken met de verkeerde ligging van de parking tegenover het station en de winkelstraten. Als het autoverkeer naar het stadscentrum daarenboven bemoeilijkt wordt en alle verkeer rond het station geknipt, dan mag het niet verwonderen dat automobilisten geen moeite meer doen om de ondergrondse parking te gebruiken.” De parking werd drie jaar geleden in gebruik genomen, de totale kostprijs bedroeg 16,3 miljoen euro. (TD)

Geen betalend parkeren in buurgemeenten

In de omliggende gemeenten van Roeselare moet je nergens betalen om te parkeren en dat zal de eerstkomende jaren niet veranderen. Rita Demaré, burgemeester van Hooglede, ziet geen nut in betalend parkeren. “Wij hebben niet het aantal bezoekers in onze gemeente zoals bijvoorbeeld Roeselare of Kortrijk. Het lijkt me dan ook totaal overbodig om betalend parkeren in te voeren. Onze inwoners zijn alvast geen vragende partij, dus het zit er in de nabije toekomst niet aan te komen”, aldus Rita. Hetzelfde verhaal in Ardooie.

In Moorslede is er geen betalend parkeren. De gemeente heeft ook niet echt de neiging om dat in te voeren. “Het was wel een goede keuze om de blauwe zone in te voeren in het centrum van Moorslede. Op die manier zijn er toch quasi telkens plaatsen vrij op de Marktplaats”, aldus burgemeester Ward Vergote. Er zijn nog geen plannen, maar ook een blauwe zone in Dadizele kan volgens de burgemeester een goed idee zijn.

In Staden geen betalend parkeren, maar wel blauwe zone in een deel van het centrum waar je twee uur mag parkeren, mits plaatsen van de parkeerschijf. “Een parkeerproblematiek is er niet in onze gemeente”, aldus burgemeester Francesco Vanderjeugd. “Door de verhuizing van het gemeentehuis van de Marktplaats naar het nieuwe gemeentehuis in de Hospitaalstraat zal de parkeerdruk nog verminderen“, klinkt het. “Betalend parkeren zou ook nefast zijn voor de kleinhandel”, aldus schepen van Mobiliteit Nikolaas Bourgeois. (BF/BCH/JT)