Opnieuw fel protest tegen knip in Driekerkenstraat, maar schepen houdt voet bij stuk
Het zit er bovenarms op tussen een grote groep buurtbewoners van de Driekerkenstraat en schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). Aanleiding is de geplande knip ter hoogte van de brug over de Leie, waardoor verkeer vanuit Marke niet langer richting centrum van Bissegem zal kunnen rijden.
Van de drukke sluiproute van en naar het centrum van Bissegem en rustige, veilige en fietsvriendelijke straat maken: dat is het opzet van de grootschalige vernieuwing van de Driekerkenstraat. De plannen voor die herinrichting, die normaal na de zomer van 2021 effectief van start moet gaan, werden begin dit jaar al voorgesteld.
Naast bredere voetpaden, extra bankjes en groen en een afremmende middenberm komt er ook een knip op het einde van de Driekerkenstraat, ter hoogte van de brug. Dat betekent dat er over de brug over de Leie eenrichtingsverkeer zal gelden. En net die ingreep stoot een groep buurtbewoners en andere betrokkenen tegen de borst.
Rebecca Kints is een van hen. Zij richtte vlak voor het infomoment van midden december de Facebookgroep ‘Geen knik in Driekerkenstraat Bissegem’ op en fungeert nu als woordvoerder van de protestgroep. Na een dikke week telt die al ruim 270 leden. “Begrijp mij niet verkeerd: wij zijn absoluut voor de herinrichting, voor een verkeersveiligere Driekerkenstraat en zelfs voor de Driekerkenstraat als fietsstraat. Alleen die knip aan de brug: daar hebben we wél een serieus probleem mee”, klinkt het.
Adviesgroep
“Wij begrijpen niet goed waarom je van de ene dag op de andere zo’n belangrijke verkeersader zou moeten afsnijden”, oppert woordvoerder Rebecca. “Iedereen die in Bissegem woont of er komt wonen, weet dat je in een ‘doorstroomgemeente’ bent. Dat er iets moest gebeuren aan de drukte in de Driekerkenstraat, daar gaan we volledig mee akkoord.”
“Maar dit is absoluut te drastisch. We worden gedwongen om ofwel via de Appel in Kortrijk ofwel via de R8 om te rijden. Twee punten die nu al dichtslibben, al helemaal tijdens de spits. Ook de omweg via de Kloosterstraat in Marke – waar een woonzorgcentrum en een schooltje is gelegen – is geen oplossing. Wij niet alleen, maar ook wie in Marke woont en wie gaat winkelen bij de handelaars in Marke bijvoorbeeld. Ook voor de mensen van het Wit-Gele Kruis of de thuiszorg dreigt onnodig tijdsverlies.”
“Bovendien verwijst de stad naar het verbeteren van de luchtkwaliteit in de Driekerkenstraat”, voegt Rebecca namens de groep nog toe. “Maar door veel meer verkeer naar de N8 en de R8 te dwingen, kan je daar absoluut grote vraagtekens bij plaatsen.”
Hoewel de Stad Kortrijk de beslissing nam om de Driekerkenstraat te knippen, kwam die er na uitvoerig overleg met een adviesgroep waar ook de buurtbewoners, de school en Unizo Bissegem in werden betrokken, zo benadrukt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A).
“De beslissing is genomen, vooral op basis van dat advies”, stelt hij. “We gaan daar zeker niet op terugkomen. Trouwens, ik krijg van veel meer Bissegemnaren positieve berichten over de aanpak van de Driekerkenstraat. Het is jammer dat de negatieve stemmen, de luidste roepers aan bod komen. Eén iemand die kwaad is en dat op sociale media gooit, krijgt gehoor. Ze mogen voor mijn part duizend Facebookgroepen oprichten, wij zullen als stad niet plooien.”
Te rooskleurig
Toch zijn Rebecca en haar buren – Arne Beerens, Tine Bruynooghe, Marniek De Bruyne, Lieva Geeraert en Koen Theys – niet van plan om zich zomaar bij de situatie neer te leggen. Samen met de hele Facebookgroep beraden ze zich over alternatieven en tonen zich naar eigen zeggen bereid om constructief in overleg te gaan met de stad.
“Nogmaals, het verkeersveiliger inrichten van de Driekerkenstraat kunnen we allemaal enke toejuichen. Daar staan we voor de volle 100 procent achter. Maar er moeten toch andere oplossingen zijn dan een de facto eenrichtingsstraat maken? Een volledige fietsstraat bijvoorbeeld ontmoedigt sluipverkeer óók, zeker in combinatie met een Overzetweg waar je maximaal 30 kilometer per uur zou mogen rijden. Of het systeem van de schoolstraten, die op gezette tijdstippen afgesloten wordt voor doorgaand verkeer met behulp van slagbomen, bijvoorbeeld. Ook dat kan een oplossing zijn.”
“Wij hebben het gevoel dat er niet wordt geluisterd en dat de situatie heel rooskleurig wordt voorgesteld. Veel mensen wisten tot voor kort niet eens dat er een knip zou komen. De hele vernieuwing wordt enorm gepromoot en ik geef toe, het ziet er heel erg mooi uit. Maar dat betekent niet dat er geen ruimte kan zijn voor kritiek. Nu worden kritische opmerkingen op het project weggelachen of afgekapt.”
Vier minuten omrijden
“Alle alternatieven zijn onderzocht”, countert schepen Weydts. “Ofwel zijn er wettelijke bezwaren, ofwel is het praktisch gewoon niet haalbaar. Waarom de knip? Vandaag rijden er zo’n 5.000 auto’s per dag door de Driekerkenstraat. Dat is niet houdbaar in combinatie met een fietsstraat. Uit onze studies blijkt dat je, gelijk welke omweg je volgt, maximaal vier minuten verliest. Je zit droog in de auto, op een goede zetel en in de warmte. Lastig is dat niet, hé. Als je ziet wat je daarvoor in de Driekerkenstraat voor in de plaats krijgt… Je hoeft het niet eens te zijn en je mag zelfs kwaad zijn, maar de keuze voor verkeersveiligheid is gemaakt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier