Omstreden steps langer op proef in Ieper, slechte parkeerders voortaan beboet: “Om vervuiling straatbeeld tegen te gaan”

© TP
Redactie KW

De testperiode met de deelsteps zou oorspronkelijk duren tot september, maar werd verlengd tot het einde van het jaar om het effect na te gaan van recente maatregelen tegen wildparkeren. Na de korting voor correct parkeren, worden foute parkeerders in de binnenstad gestraft met extra ‘huur’ én een boete van tien euro.

De 150 elektrische deelsteps in Ieper beroerden de voorbije vijf maanden geregeld de lokale sociale media en politiek. Er werd onder meer vragen opgeworpen omtrent de veiligheid. “Slecht parkeren wordt als het meest irriterend vermeld, soms zelfs ronduit als gevaarlijk”, sprak CD&V-raadslid Hans Feys op de recentste gemeenteraad. Goede parkeerders kregen sinds de zomer al een beloning in de vorm van een korting, maar dat bleek niet voldoende om de problematiek te bestrijden.

Vervuiling straatbeeld

Daarom gaat mobiliteitsbedrijf Bolt voortaan ook straffen: wie een step niet parkeert op een van de ingevoerde parkeerplaatsen in de binnenstad, blijft tot maximum een half uur ‘huur’ betalen. Daarbovenop komt nog op een boete van tien euro. Deze parkeerplaatsen – ook dropzones genoemd – zie je niet op straat, maar op het virtuele kaartje op de app. “Met deze bijsturingen willen we vervuiling van het straatbeeld tegengaan”, zegt schepen Dimitry Soenen (N-VA).

Buiten de Ieperse vestingmuren kan je wel nog vrij parkeren, maar moet je rekening houden met de wegcode en algemene toegankelijkheid. “Om te voorkomen dat steps er te lang blijven staan, gaat Bolt ze na 48 uur ophalen en vervoeren naar een populair vertrekpunt, zoals het station of de Grote Markt. Zo blijven alle steps in circulatie”, aldus Soenen.

Van snijwonden tot werkonbekwaam

Het werkingsgebied werd al eens uitgebreid tot Bellewaerde, maar reikt niet tot de dorpskernen van alle Ieperse deelgemeenten. “Maar een uitbreiding naar andere deelgemeenten kan later overwogen worden”, aldus Soenen, die de steps maandelijks evalueert met Bolt. “We moesten een paar keer bijsturen, maar het project loopt redelijk goed. Dat blijkt uit de cijfers. In de zomer werd elke step gemiddeld vijf keer per dag gebruikt. Intussen is dat cijfer gezakt tot drie keer, maar dat is nog altijd vrij hoog voor een stad als Ieper. We ontvingen nog geen meldingen van ongevallen met de steps.”

“Mensen liepen zeker al verwondingen op: van snijwonden tot letsels met een werkonbekwaamheid van verschillende maanden tot gevolg”, stelt raadslid Feys, die werkt als traumatoloog in het Jan Yperman Ziekenhuis. Feys pleit voor een maximumafstand van 150 meter tussen de parkeerplaatsen en een uitbreiding van het dropzonesysteem richting deelgemeenten om ook daar hinderlijk parkeren tegen te gaan.

(TP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier