Nigel Casier uit persoonlijke bedenkingen bij invoering van nieuwe blauwe zone in Izegems centrum; schepen nuanceert
Stad Izegem gaat vanaf 1 juli de blauwe zone gevoelig uitbreiden, maar daar heeft Nigel Casier serieuze bedenkingen bij. Hij is immers betrokken partij als bewoner en ondernemer. Schepen Caroline Maertens plaatst wat nuances bij de beweringen van haar collega-politicus.
Nigel Casier is politiek actief bij Open VLD en gaat straks op de STIP+lijst staan, maar hij wilde zijn persoonlijke mening over de nieuwe blauwe zone in Izegem kwijt: “Deze week ontvingen wij als bewoners en ondernemers een brief van Stad Izegem over de uitbreiding van de ‘blauwe zone’. Hoewel ik begrijp dat er behoefte is aan meer roterende parkeerplaatsen in bepaalde straten en zones, heb ik toch enkele serieuze bedenkingen. Ten eerste is er een gebrek aan communicatie: Waarom is deze verandering niet vooraf gecommuniceerd naar lokale handelaren en ondernemers? Niet iedereen ziet deze problematiek op dezelfde manier. Wij hadden minstens inspraak moeten hebben. Dat die besluitvorming er zonder inspraak is gekomen, is een tweede bezwaar. Deze aanpassing is als voorontwerp gepasseerd in een commissie, zonder dat enige politieke partij hierop kon inspelen. Het lijkt weer een pure beslissing van het schepencollege, zonder enige vorm van communicatie.”
Parkeertijd en kosten
“Waarom is er geen beleid voor verschillende parkeertijden overwogen, zoals 30 of 60 minuten gratis parkeren? Zoals in andere gemeenten? In plaats daarvan wordt alles direct betaald parkeren”, gaat zijn betoog verder. “Daarnaast denk ik dat elke bewoner en handelaar minstens één gratis parkeerkaart zou moeten krijgen. Voorheen betaalde ik nul euro om te parkeren, maar vanaf 1 juli betaal ik jaarljks 60 euro voor mijn eerste privévoertuig en nog eens 120 euro voor mijn tweede privévoertuig en nog eens parkeergeld voor mijn twee medewerkers. Onze klanten moeten nu ook rekening houden met een parkeerschijf, wat weer een tussenoplossing lijkt naar volledig betalend parkeren in de toekomst. En wat met de leerkrachten van de scholen? Zij zullen nu om de twee uur hun wagen moeten verplaatsen of hoge parkeerkosten moeten betalen. Dit is niet meer dan een extra belasting voor hen. Kortom, dit beleid is niet de juiste manier van aanpakken.”
Reactie mobiliteitsschepen Caroline Maertens
“Het parkeerbeleid werd verschillende keren, zeker tot vijf keer toe, uitvoerig besproken in de Commissie Openbare Werken en Mobiliteit. Het dossier werd in aanwezigheid van o.a. de vertegenwoordiger van STIP+ Kurt Grymonprez nogmaals uitvoerig besproken op de COWM van 8 februari. In de Commissie van vorig week 13 juni werd een stand van zaken gegeven en geduid welke zone nu uiteindelijk weerhouden werd. In een vorige commissie werd immers door commissieleden geopperd om nog ruimer te gaan met de blauwe zone, bijvoorbeeld de zone rond de St.-Tillo kerk, parking Dweersstraat en het Cyriel Tangheplein. Het schepencollege heeft beslist in zitting van 19 februari om die laatste drie zones niet te weerhouden en deze niet betalend te houden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier