Nieuwe brug over Ieperleekanaal in Boezinge weegt 28 ton
In het kader van de Vrijbosroute, het fiets- en wandelpad op de oude spoorwegbedding, die loopt van Kortemark tot in Ieper werd de oude spoorwegbrug, in de volksmond de ‘ijzeren brug’ te Boezinge, die de tand des tijds niet meer doorstond vervangen. Donderdagmorgen 10 juni om 7.00 uur stipt werd de stalen constructie van bijna 28 ton met een gigantische montagekraan geplaatst. De klus werd in amper een half uur geklaard.
“De Vrijbosroute, een fiets- en wandelroute van ongeveer 20 kilometer, is een rustige verbinding tussen de Oostkaai te Ieper en de Staatsbaan nabij het station van Kortemark. Het eerst deel situeert zich langs de groene oevers van het Ieperleekanaal en vanaf Boezinge gaat het via de vroegere spoorwegzate langs Langemark en Staden tot in Kortemark.”
“Tussen Langemark en Staden, ongeveer halfweg, ligt niet ver van het pad het bos van Houthulst, dat vroeger veel groter was en als ‘Vrijbos’ bekend was. De Provincie West-Vlaanderen richtte de voorbije maanden deze Vrijbosroute in als een comfortabel fiets- en wandelpad. Het traject kreeg een totale ‘make-over’. Als kers op de taart werd nu een gloednieuwe fiets- en wandelbrug geplaatst over het Ieperleekanaal in Boezinge. Initieel was het de bedoeling om de brug te restaureren, maar de slechte staat van de houten vloerbedekking en het verroeste ijzer leiden tot deze keuze”, meldt gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe.
Boezingse chauffeur zorgt voor uitzonderlijk transport
“Het transport, een helse karwei, vertrok woensdagnacht vanuit Maldegem, waar de afwerking van de brug plaatsvond, want uitzonderlijk vervoer gebeurt ‘s nachts tussen 21 en 6 uur”, vertelt de Boezingse chauffeur van de firma Translini uit Woumen, Sigrun Van Mullem (42) uit de Dekemelelaan. Om 4 uur deze nacht ben ik vertrokken om net op tijd aan te komen. Na deze klus wordt de oude brug opgeladen en afgevoerd.”
De opwaarderingswerken van het fiets- en wandelpad en de aanpassingswerken van de landhoofden werden uitgevoerd door de aannemer Norré-Behaegel. De productie van de brug gebeurde door de firma B-line uit Veurne.
De nieuwe brug weegt 27,9 ton en is 17,7 meter lang en 4,85 meter breed. Ze bestaat uit een staalconstructie met een kunststof antislip wegdek. De brug werd donderdagmorgen vroeg aangeleverd met een vrachtwagen. Met een montagekraan werd ze vervolgens opgehesen en daarna neergelaten tussen de reeds aangebrachte landhoofden of bruggenhoofden, de steunpunten waarop een brug leunt. Het plaatsen van de brug nam nauwelijks een half uurtje in beslag. “De afwerking ter plaatse, het aanbrengen van een antisliplaag en leuningen moet klaar zijn tegen 1 juli”, aldus Lieven Mannens, projectleider van hoofdaannemer Norré-Behaegel uit Westende.
Een stukje historiek
Deze spoorlijn deed in de 19de eeuw heel wat stof opwaaien. Politiek getouwtrek zorgde eind 1870, na een tussenskomst van Brugse volksvertegenwoordigers, voor het definitief tracé, Torhout-Langemark-Ieper, omdat de Brugse industrie zo een goede verbinding bekwam met Noord-Frankrijk. De trein zorgde voor meer welstand in alle dorpen die hij aandeed tussen Torhout en Ieper. Hij bood goede verbindingen naar alle delen van België en naar Noord-Frankrijk, wat belangrijk was voor de seizoenarbeiders die op de velden of in de fabrieken in Frankrijk gingen werken.
Tijdens WO I behoorde de spoorwegzate van Ieper tot Boezinge tot het Britse front en voorbij Boezinge, net over de kanaalbrug, dwarsten de sporen het echte front. Na de verwoestingen van de oorlog werd de spoorlijn hersteld en stations en seinhuizen werden heropgebouwd. De lijn kende nog een kortstondige bloei, maar door de intrede van autoverkeer en wegeninfrastructuur reed op 22 mei 1955 de laatste passagierstrein tussen Kortemark en Ieper. Sporadisch passeerde er nog een goederentrein tot in 2003 het laatste deel ook opgegeven werd.
(RL)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier