Nieuw meertalig infobord moet autoluwe zone beter aanduiden

We zien v.l.n.r. schepenen Patrick De Meulenaere en Mitch De Geest, burgemeester Björn Prasse, schepenen Jurgen Content, Kathy Demoen en Patrick De Klerck met de meertalige infoborden. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Het Blankenbergse stadsbestuur ontwierp nieuwe infoborden om de autoluwe zone in het centrum duidelijker aan te geven. De oppositie hield hier bij de start van de zomervakantie al een ludieke actie rond.

Tijdens de zomermaanden zijn de straten in het kernwinkelgebied dagelijks autovrij van 10 tot 00.00 uur. Door de stroom aan auto’s te beperken, wil het lokaal bestuur voor een aangename en veilige fiets- en wandelomgeving zorgen. ANPR-camera’s scannen de nummerplaten van de voertuigen automatisch. Rijd je zonder vergunning door het autoluw gebied? Dan riskeer je een GAS-boete van 58 euro. Maar volgens oppositiepartij CD&V liet de signalisatie van de autoluwe zone heel wat te wensen over. “De keuze om de verzinkbare paaltjes niet te vervangen, werd door de vorige burgemeester en haar bestuursploeg genomen. Omdat dergelijke installaties heel erg duur geworden zijn, koos men ervoor om met ANPR-camera’s te werken. En keuze die wij ook kunnen bijtreden. Sindsdien is er al enkele keren bijgestuurd om aan de hand van signalisatie zo duidelijk mogelijk te maken waar en op welke uren de verkeersvrije zone begint”, stelt burgemeester Björn Prasse (Open VLD).

Om bestuurders nog beter te informeren, ontwierp het stadsbestuur een nieuw infobord. “Daarmee maken we de boodschap visueel universeler en nog duidelijker door te werken met rode en groene illustraties die heel universeel te interpreteren zijn. Daarnaast is het bord ook meertalig opgemaakt, zo hopen we ook tegemoet te komen aan de vele anderstalige toeristen voor wie de informatie ook cruciaal is. Ook dit hernieuwde persbericht zal er hopelijk bijkomend aan bijdragen dat mensen zich de autoluwe zone nog meer eigen maken en -zoals het steeds geweest is- niet betreden met gemotoriseerd verkeer als ze er niet mogen en moeten zijn. Als toeristische stad is het belangrijk dat we duidelijk communiceren over het autoluwe gebied, niet enkel voor de eigen inwoners maar ook voor onze tweedeverblijvers en toeristen. Met deze bijkomende duiding komen we tegemoet aan suggesties die we ontvingen in het Infopunt Toerisme”, verduidelijkt schepen voor Mobiliteit, Patrick De Klerck (Open VLD).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier