Mobiliteitsplan Tielt gaat op zaterdag 16 september in voege: “650 nieuwe verkeersborden klinkt veel, maar we nemen ookoude weg”

Schepen Vincent Byttebier: “We willen met het nieuwe mobiliteitsplan de centra en schoolomgevingen veiliger maken en vrachtwagens weren.” © foto WME
Redactie KW

Na jaren van voorbereiding gaat op zaterdag 16 september het nieuwe mobiliteitsplan van Tielt in voege. Compleet met meer zone 30, een nieuwe grote fietszone, heel wat nieuwe belijning en ook de felbesproken knip aan Den Bek. Een logistiek huzarenstukje, want alles samen zullen binnen twee weken liefst 650 (!) gloednieuwe verkeersborden onthuld worden in Tielt.

De voorbije twee weken doken ten zuiden van de Conventieweg al ruim 300 nieuwe – afgedekte – verkeersborden op. De komende twee weken wordt het noordelijke deel van de stad aangepakt, goed voor nog eens minstens 300 borden. “Dat klinkt als gigantisch veel”, zegt mobiliteitsschepen Vincent Byttebier (CD&V). “Maar tegelijk verdwijnen ook oude borden, terwijl we van de gelegenheid gebruik maakten om onduidelijke situaties aan te passen en overtollige borden weg te nemen. Al blijft het een enorme logistieke inspanning, waar maanden aan voorbereiding is in gekropen. Elk kruispunt werd daarbij apart onder de loep genomen. Dit voorjaar droomden we er nog van om de testfase in het centrum nog voor 1 september te kunnen opstarten, maar dat bleek iets te utopisch.”

In de nacht van 15 september gaan de stadsdiensten de baan op om alle plastic zakken van de 650 borden weg te halen. Byttebier is van plan om daar ’s nachts zelf ook een handje bij te helpen. “Het plan wordt ineens voor het hele centrum uitgerold, met uitzondering van de Bedevaartstraat (daar zal de infrastructuur nog aangepast worden aan het éénrichtingsverkeer, red.) en de zone van de Oude Stationsstraat en de Stoktmolenstraat, waar nog werken op til zijn. De deelgemeenten volgen in een latere fase, maar met de aanpassingen in het centrum zal de ruggengraat van het verkeersleefbaarheidsplan een feit zijn.”

Den Bek

Die ruggengraat omvat ook de knip aan het kruispunt van Den Bek, iets waar zowel de oppositie als verschillende inwoners van de Europawijk het moeilijk mee hebben. “We hebben oor naar de bezorgdheden, maar uit de analyse van het studiebureau bleek dat een van de grootste verkeersstromen van Tielt daarlangs passeert”, zegt de schepen. “Eén op vier wagens die er rijdt, stopt niet eens in Tielt. Met die maatregel, gekoppeld aan een nieuwe tonnagebeperking, willen we doorgaand verkeer ontmoedigen. Aanpassingen vergen tijd en we gaan sowieso evalueren, maar ik geloof dat men in de Europawijk binnen een paar maanden zal beseffen dat ze op een rustigere en aangenamere plek wonen.”

“Elk kruispunt werd apart onder de loep genomen”

“Dat is en blijft de ultieme doelstelling van dit plan. We willen de centra en de schoolomgevingen veiliger maken en vrachtwagens maximaal uit de centra weren, zodat er meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers. In ons centrum zal het de fietser zijn die meer en meer het tempo bepaalt, niet langer de wagen. Via fietsstraten die van de buitenkant richting de fietszone in het centrum lopen zullen kinderen via rustige routes zelfstandig naar school kunnen fietsen. Auto’s mogen voor alle duidelijkheid nog steeds in een fietszone rijden, maar ze mogen niet sneller dan 30 kilometer per uur rijden en fietsers niet inhalen.”

vernieuwing asfalt

De schepen geeft nog mee dat niet alle werken in het straatbeeld te maken hebben met het nieuwe mobiliteitsplan. “In de laatste twee weken van augustus werd in verschillende straten het asfalt vernieuwd. Het gaat om korte, maar noodzakelijke ingrepen die we heel bewust zo dicht mogelijk bij elkaar geconcentreerd hebben, om de hinder niet langer te laten duren dan noodzakelijk. Bijna alle straten zullen af zijn tegen 1 september, met uitzondering van de Burggraaf Vande Vyverelaan en de Steenovenstraat. Door leveringsproblemen hebben die werven vertraging opgelopen. Op 4 en 5 september zal daar een nieuwe laag gegoten worden, waardoor doorgaand verkeer op die dagen niet mogelijk is.”

Alle nieuwigheden van het nieuwe mobiliteitsplan zullen vanaf september via alle communicatiekanalen van de stad nog eens in de verf gezet worden, terwijl er tegen 16 september ook grote banners verschijnen langs de invalswegen. Verder komt er ook een nieuwe knop ‘verkeersplan’ op de website van de stad, waar je de voortgang en de deelaspecten van het plan kunt raadplegen. Tot slot vraagt de stad weggebruikers om op 1 september sowieso extra waakzaam te zijn in het verkeer, met het oog op de start van het nieuwe schooljaar. (SV)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier