Minder verkeersdoden in West-Vlaanderen, maar veel meer fietsers stierven in verkeer
Het aantal verkeersdoden in West-Vlaanderen daalde in 2020 tot 51, vijf minder dan in 2019. Er stierven wel opvallend meer fietsers in het verkeer: van 10 naar 19.
De West-Vlaamse cijfers komen uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute, een onafhankelijk kennisinstituut om de verkeersveiligheid, mobiliteit, veiligheid en gezondheid te verbeteren. Ze volgen een algemene trend, want in heel Vlaanderen is het aantal doden op de wegen met 22 procent gedaald. Er vielen nog 484 dodelijke slachtoffers, 134 minder dan in 2019. Het aantal gewonden daalde met 23 procent. In totaal waren er 10.000 gewonden minder.
“Die dalingen zijn te wijten aan de coronamaatregelen, die een grote invloed hadden op onze verplaatsingen”, zegt Vias. “Zelfs met deze daling wordt de nationale doelstelling om het aantal verkeersdoden te halveren tussen 2010 en 2020 niet bereikt. We komen uit op een daling van 40 procent. Er zijn toch ook enkele tendensen die sterk in de gaten moeten gehouden worden. Zo was er in Vlaanderen een lichte stijging van het aantal fietsdoden en was de ernst van de ongevallen op de autosnelwegen nooit zo hoog in de laatste tien jaar.
Wanneer je maand per maand de statistieken van 2020 vergelijkt met die van 2019, is er een groot verschil vast te stellen in maart en april tijdens de eerste lockdown en in november en december na de introductie van de avondklok. In september zagen we daarentegen ongeveer evenveel doden en gewonden in 2020 dan in 2019.
Slechts kleine daling aantal doden
Het aantal doden in Vlaanderen is fors gedaald (van 304 naar 247 doden, -19 procent), maar de daling was nog iets groter in Wallonië (van 295 naar 223 doden, -24 procent). In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 19 naar 14 (-26 procent). Dat zijn voor alle drie de gewesten laagterecords.
Het aantal letselongevallen daalt overal in het land ongeveer even sterk, met ongeveer 20%. Dat zien we in elke provincie. De grootste daling was er in Oost-Vlaanderen (-21 procent) en Antwerpen (-21 procent). Maar ook in Vlaams-Brabant (-19 procent), Limburg (-17 procent) en West-Vlaanderen (-16 procent) was de daling aanzienlijk.
Het aantal doden daalde het meest in Limburg (-19 doden, van 57 naar 38). In Antwerpen waren er 16 verkeersdoden minder te betreuren. In Vlaams-Brabant vielen er 18 doden minder, in West-Vlaanderen was er slechts een kleine daling van 56 naar 51 doden (-8,9 procent), maar dat is wel een laagterecord. Enkel in Oost-Vlaanderen is een heel lichte stijging van het aantal verkeersdoden van 66 naar 67.
Veel meer fietsdoden
Het aantal doden en letselongevallen daalde nationaal voor alle vervoersmiddelen. In Vlaanderen noteren we een kleine stijging van het aantal doden in ongevallen met een bestelwagen, van 27 naar 30. Het aantal fietsdoden steeg ook licht. Er waren 71 fietsdoden, drie meer dan een jaar eerder. De stijging laat zich vooral opmerken bij fietsers ouder dan 70 jaar die met een elektrische fiets op pad zijn. Vorig jaar vielen in die leeftijdscategorie 16 verkeersdoden, terwijl een jaar eerder er dat negen waren. Het aantal letselongevallen in Vlaanderen met een klassieke fiets daalde met 11 procent, bij de elektrische fietsen zagen we een lichte stijging met 5,5 procent.
In West-Vlaanderen verminderde het aantal letselongevallen met auto’s van 3.195 in 2019 tot 2.527 in 2020 of met 20,9 procent. Het aantal verkeersdoden in ongevallen met auto’s daalde van 22 tot 15. Het aantal letselongevallen met voetgangers zakte van 381 tot 319 of met 16,3 procent. Het aantal doden bij voetgangers verminderde van zeven tot zes. Met fietsers daalde het aantal letselongevallen van 1.652 tot 1.530 of met 7,4 procent. Het aantal doden bij fietsers toont in onze provincie een erg trieste balans: van tien in 2019 tot 19 in 2020, bijna een verdubbeling.
“Bouwen aan oplossingen”
“Elke dag en elk weekend moeten we tonen dat we op het vlak van verkeersveiligheid waakzaam blijven”, zegt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). “De verkeersveiligheid verbeteren is een prioriteit voor de federale regering. We willen vooruitgang boeken door meer controles en een verbeterde sensibilisering voor de grootste risico’s in ons verkeer. Voor mij is het erg duidelijk: vrijheid is belangrijk, maar die mag niet voorbij het punt gaan, waardoor je andere levens in gevaar brengt. Tijdens het tweede semester van dit jaar zal ik daarom een Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid organiseren, om mee te bouwen aan oplossingen die in de toekomst onze wegen veiliger kunnen maken. Meer respect tussen alle weggebruikers is daarbij een sleutelwoord voor een betere mobiliteit.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier