“Menselijk leed en impact op spoorverkeer is enorm”: kwart meer spoorlopers en zes ongevallen in 2023

Bij het incident in Ardooie is één van de zes spoorongevallen die vorig jaar in onze provincie plaatsvonden. © Belga
Phebe Somers

Spoorwegbeheerder Infrabel maakte opnieuw de balans op over hoe we ons hebben gedragen rond en op de treinsporen vorig jaar. West-Vlaanderen kwam niet goed uit de evaluatie, want in onze provincie werden 25 procent meer meldingen gemaakt over spoorlopers dan in 2022. “Spoorlopen is een levensgroot probleem dat we op alle mogelijke manieren moeten bestrijden”, aldus federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.

Er werden vorig jaar 56 meldingen gemaakt over spoorlopers in onze provincie, dat zijn er een kwart meer dan het jaar daarvoor. Daarnaast vonden er ook zes ongevallen plaats aan verschillende overwegen, bij drie ervan kwamen alle partijen er met (spreekwoordelijke) schaafwonden vanaf. In Ledegem ging het over een fietser die werd gegrepen door een trein, in Vlamertinge (Ieper) kwam een 23-jarige bestuurder met zijn auto op de sporen terecht. Beide slachtoffers overleefden de aanrijding niet. In Ardooie kon de aankomende trein een botsing met de vrachtwagen – die het rood licht had genegeerd – niet meer vermijden. De bestuurder raakte zwaar gewond. Deze incidenten – zowel het spoorlopen als de ongevallen – zorgen dagelijks voor meer dan 12 uur treinvertragingen per dag in het hele land, dubbel zoveel in vergelijking met twee jaar geleden.

Actieplan

Een ongeval aan de overweg wordt 9 op de 10 keer veroorzaakt omdat zwakke weggebruikers of chauffeurs de verkeersregels overtreden of onvoorzichtig gedrag vertonen. Infrabel blijft daarom verder inzetten op sensibilisering én extra maatregelen. “Het is belangrijk dat alle betrokken diensten samen inspanningen blijven leveren om het spoorlopen tegen te gaan en om ongevallen zo veel als mogelijk te vermijden. Het menselijk leed, de materiële schade en de impact op het spoorverkeer zijn enorm. Deze cijfers tonen jammer genoeg aan dat we naast preventie ook moet blijven inzetten op repressie”, meent Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken. Wie een overtreding begaat kan alleszins rekenen op een boete van 320 tot 4.000 euro. Daarnaast hangt er ook een intrekking van het rijbewijs, een rijverbod en een stevige schadevergoeding aan vast.

“Deze cijfers tonen jammer genoeg aan dat we naast preventie ook moet blijven inzetten op repressie”

Infrabel pakt ook uit met een nieuw actieplan. Enkele elementen daarvan zijn de verdere uitrol van de LED-verlichtig op de slagbomen, stickers met noodnummer bij overwegen, controleacties langs de ‘hotspots’ voor spoorlopen… “Ik ben blij met de steun van de overheid en van de verschillende ministers vanuit hun domein om dit sociaal-maatschappelijk probleem samen aan te pakken via een actieplan. Want spoor- en verkeersveiligheid en kwalitatief en stipt treinverkeer zijn van essentieel belang voor iedereen in onze samenleving. Een mensenleven is zoveel meer waard dan één minuut tijdwinst”, besluit Benoît Gilson, CEO Infrabel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier