LANGEMARK/ZONNEBEKE: “Precies ‘t Kuipke van Gent”
Tien dagen lang ging deze krant op zoek naar de slechtste fietspaden. West-Vlaanderen heeft er nogal wat, zo blijkt: liefst 522 meldingen kregen we binnen. Het fietspad tussen Zonnebeke en Langemark was een van de meest gemelde. “Een verschrikking voor elke fietser”, klinkt het. De gemeente Langemark-Poelkapelle werkt aan een oplossing, maar die staat on hold tot hogere overheden over de brug komen met subsidies.
Dit artikel maakt deel uit van ons Dossier ‘Op het slechte pad’. p>
“Het fietspad tussen Zonnebeke en Langemark helt af naar de vrachtauto’s en is heel oneffen”, aldus Dirk Boudry uit Geluveld. “Een verschrikking voor elke fietser! Ik heb er zes maanden, tweemaal daags gefietst of beter gezegd: mijn leven gewaagd”, zegt Johan uit Poelkapelle. “Onwaarschijnlijk grote putten, enkel te ontwijken door op de rijbaan te fietsen. Onkruid wordt niet verwijderd en neemt in de zomer de helft van het pad in. Auto’s halen je in met snelheden van meer dan 100 km per uur op een halve meter van je fiets. Ik weet geen slechter en onveiliger fietspad liggen dan dit”, meent Angelo Claeys uit Langemark. “Precies ‘t Kuipke van Gent”, zegt Dirk uit Poelkapelle, verwijzend naar de schuinliggende fietsstroken.
“Het fietspad heeft een hellingsgraad van waarschijnlijk 25 graden”, bevestigt Céderic uit Zonnebeke.
Het is maar een greep uit de commentaren over de belabberde toestand van het fietspad tussen Zonnebeke en Langemark. Het gedeelte tussen het Canadees oorlogsmonument en het centrum van Zonnebeke vinden onze lezers kennelijk het slechtste fietspad van de Westhoek.
Kleine steentjes
“Vroeger woonde ik in Zonnebeke en wou ik met mijn fiets naar mijn werk in Langemark”, vertelt Guillaume Callewaert uit Langemark. “Doordat het fietspad er zo slecht bij ligt heb ik dit amper vier keer gedaan. Je voelt je er helemaal niet veilig op. Recent nog, op 9 maart, ben ik gevallen op dit fietspad. Ik was op weg met mijn koersfiets en probeerde uit te wijken voor kleine kiezelsteentjes op het pad. Zo kwam ik met mijn voorwiel in de greppel tussen fietspad en baan terecht.
Gevolg: zes dagen gips door een breuk van de radiuskop van mijn elleboog, en vier weken werkonbekwaamheid. En mijn fiets kapot.”
Geen voorjaarsklassiekers
“Een serieuze streep door mijn rekening. Ik ben een fervente wielertoerist en nu is heel mijn seizoen naar de knoppen. Ik ging normaal meedoen aan Gent-Wevelgem en de Amstel Gold Race voor wielertoeristen, maar door de blessure mag ik dat op mijn buik schrijven. Extra jammer is dat er voor de Amstel Gold Race zo veel kandidaten zijn, dat ze moeten werken met een lotingsysteem. Vorig jaar wilde ik al deelnemen, maar werd ik niet uitgeloot. Dit jaar wel.”
Zes dagen gips en vier weken werkonbekwaam. En een kapotte fiets
“Ik heb foto’s en uitleg gestuurd naar de gemeente Langemark-Poelkapelle met de hoop dat ze eindelijk iets aan hun fietspad zullen doen”, besluit Guillaume.
“Blijkbaar is de slechte staat van het fietspad het gevolg van een discussie tussen de gemeenten Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke over wie voor de kosten moet opdraaien”, zegt Angelo Claeys. “Het kruispunt op de deze weg is bekend voor de talloze ongevallen die daar al gebeurd zijn. Ongelooflijk om te zien dat zo’n drukke baan volledig genegeerd wordt wat veiligheid en onderhoud betreft. Gezien de gemeente Langemark-Poelkapelle het volledige marktplein kan heraanleggen zullen de financiële middelen er nochtans zijn.”
“Studiebureau Haegebaert uit Jabbeke is aangesteld voor het vernieuwen van de fietspaden over een afstand van 3,3 kilometer”, zegt Lieven Vanbelleghem (CD&V), schepen van Mobiliteit van Langemark-Poelkapelle. “Dus van de Canadien tot aan het einde van de gemeentegrens. De bestaande betonweg wordt behouden met daarnaast aan beide zijden een nieuw fietspad gescheiden met haag. Daarvan is al een plan getoond aan de bewoners tijdens een infovergadering.”
Niet ingelicht
“Na het uittekenen van het ontwerp is gebleken dat bij circa 25 centimeter grondinname aan weerszijden het fietspad aangelegd kan worden op 1,50 meter breedte, met subsidies van de Vlaamse overheid. De kostprijs voor de onteigening zou ongeveer evenveel kosten als de aanleg van 1 kilometer fietspad. Het dossier is on hold gezet in afwachting van goedkeuring door de subsidiërende overheid. Ondertussen wordt wel nog gekeken of de gevaarlijke tussenstrook tijdelijk hersteld kan worden”, besluit de schepen.
In Zonnebeke zijn er geen concrete plannen om op korte termijn de toestand van het fietspad te verbeteren. “Wel werden enkele jaren geleden fietssuggestiestroken aangebracht binnen de bebouwde kom in de Langemarkstraat”, zegt Marie Dubucquoy, de Zonnebeekse schepen van Mobiliteit. “Dat heeft de veiligheid verbeterd, maar door het toegenomen vrachtverkeer in de straat zijn die stroken snel afgebladderd. Misschien moeten we kijken hoe we dat op korte termijn kunnen oplappen. Dat Langemark-Poelkapelle plannen heeft om zijn gedeelte van het fietspad heraan te leggen, wist ik niet. We werden daarover niet ingelicht.”
Dossier Op Het Slechte Pad
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier