Laat je horen over Wakken: inspraakronde over voorstellen aanpak parkeerdruk
Omdat het gemeentebestuur de voorbije jaren regelmatig klachten en meldingen over de verkeerssituatie in Wakken ontving, heeft het een mobiliteitsstudie besteld. Studiebureau Demey ziet vier grote verkeersproblemen en schuift enkele alternatieven naar voren. Daarover kunnen inwoners hun mening geven.
Vooreerst is er de parkeerdruk in de omgeving van de Mandelstraat. “We zoeken een alternatief voor 20 tot 25 parkeerplaatsen”, zeggen burgemeester Koenraad Degroote en mobiliteitsschepen Yves Lambrecht (Eendracht). “De plaatsen langs de straatkant verdwijnen, aangezien er op termijn fietssuggestiestroken bij komen. De mogelijkheden in de omgeving van de Mandel- en Molenstraat voor de aanleg van een parking zijn echter beperkt. Volgens het studiebureau komen er twee zones in aanmerking.”
Onteigenen
Een van die zones is een stuk grond aan de rechterzijde van de Mandelstraat (komende vanuit Sint-Baafs-Vijve). De vrederechter stelde de gemeente eerder in het ongelijk om die grond te onteigenen, maar met deze studie hoopt ze alsnog de noodzaak ervan te kunnen aantonen. Aniek Vande Velde van oppositiepartij Focus8720: “Deze studie moest het nut van die parking bewijzen, maar toont nu ook aan dat er een alternatief beschikbaar is.”
Een ander moeilijk punt is het kruispunt van de Mandel- en Molenstraat met de Wapenplaats. “Enerzijds slibt het kruispunt dicht tijdens de spitsuren doordat er een conflict ontstaat tussen de wachtrij in de Molenstraat en de geparkeerde wagens”, zegt schepen Lambrecht. “Een parkeerverbod in op zijn minst een deel van de Molenstraat lijkt een oplossing.”
Voorsorteervak
Het studiebureau merkt op dat de wachtrij in de Molenstraat gevormd wordt door onder meer de afslagbeweging van de Molenstraat naar de Mandelstraat. “Daardoor staat het verkeer dat naar de Wapenplaats wil mee vast, want de links afslaande voertuigen blokkeren de rij. We denken na over een voorsorteervak in de Molenstraat richting Wapenplaats, en zo kunnen we de vorm van de bocht mee aanpassen. Een voorsorteervak links richting Mandelstraat zou optimaal zijn, maar is niet eenvoudig door de inrichting van het kruispunt.”
“Je kunt de studie inkijken en tot 28 juni kun je je mening kwijt via brief of mail”
Ook de Oostdreef komt in de studie aan bod. “Geparkeerde wagens vormen er een rij obstakels op de route van en naar school”, zegt de burgemeester. “Daardoor maken doorrijdende wagens risicovolle manoeuvres, extra versterkt door het tweerichtingsverkeer. Het studiebureau stelt een gedeeltelijk parkeerverbod voor, maar in de buurt zijn weinig alternatieven. De aanleg van een parking lijkt nodig. We zouden er ook enkelrichting kunnen voorzien, maar de lus om om te rijden is dan vrij lang, waardoor een doorsteek langs de Hondiusvijver zich opdringt. Dit zorgt dan weer voor extra veiligheidsrisico’s voor de trage weggebruiker. Ook een fietszone behoort er tot de opties.”
Tot slot moet de parkeerdruk in het hele centrum omlaag. “Het studiebureau concludeert dat zolang parkeren op straat gratis is, er weinig motivatie is om op eigen terrein parking te voorzien”, zegt Lambrecht. “Het stelt dat betalend parkeren, het invoeren van blauwe zones en bewonerskaarten soelaas kunnen bieden. Het schuift ook een mogelijke uitbreiding van de parking in de Kasteeldreef naar voren, en een nog grotere parking in de Molenstraat, net als de optie om bedrijvenparkings open te stellen voor iedereen.”
Meerjarenplan
“Deze aanbevelingen zullen als inspiratie dienen voor het volgende meerjarenplan”, zegt de burgemeester. “Sommige oplossingen zijn echter heel ingrijpend en vragen een serieuze financiële inspanning. Daarom willen we de burger vragen wat die ervan vindt. Dat kan tot vrijdag 28 juni, door een brief te sturen ter attentie van de dienst Beleidsondersteuning, Kerkstraat 1, of hem in het gemeentehuis af te geven. Je kan ook mailen naar info@dentergem.be.”
Je kunt de papieren versie van de analyse van het studiebureau inkijken. Maak daarvoor een afspraak via beleid@dentergem.be of 051 57 55 24.
De gemeente wil alle meningen verwerken in de zomer en in het najaar de bevindingen terugkoppelen. Later dit jaar wil de gemeente ook een mobiliteitsstudie voor Oeselgem.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier