Kortrijk gaat vol voor een dak op de E17: advies van stadsbestuur aan Vlaanderen is erg duidelijk

Komt hier binnenkort een overkapping? Als het van het schepencollege afhangt, wel.© Olaf Verhaeghe
Komt hier binnenkort een overkapping? Als het van het schepencollege afhangt, wel.© Olaf Verhaeghe
Olaf Verhaeghe

Van een doorgetrokken R8 over de reservatiestrook moet het Kortrijkse stadsbestuur niets weten. En de focus in het grote project K-R8 moet op de overkapping van de E17 liggen. Dat staat in het officiële advies dat het schepencollege overmaakt aan de Vlaamse overheid. “De E17 snijdt de stad af van ‘t Hoge. Dat moet veranderen”, opperen schepenen Wout Maddens en Axel Weydts.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tot en met vandaag, 28 mei, kunnen omwonenden van het Kortrijkse stukje E17 en andere betrokkenen bij het grootschalige K-R8-project hun opmerkingen op de verfijnde startnota geven. Dat gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bekijkt concreet hoe de leefbaarheid in de omgeving van Hoog Kortrijk en de afrittencomplexen Kortrijk-Oost en Kortrijk-Zuid kunnen verbeteren. Door de forse toename van auto- en vooral vrachtwagenverkeer op de R8, de E17 en de aanliggende knooppunten komt die almaar verder onder druk te staan.

Ook de stad Kortrijk legt in een officieel advies van het schepencollege haar opmerkingen over het GRUP K-R8 voor aan de Vlaamse overheid. Twee elementen springen in het oog: enerzijds het resoluut afwijzen van het doortrekken van de R8 op de reservatiestrook. En anderzijds de duidelijke keuze voor een overkapping van de E17, een dak op de snelweg dus tussen het Ei en Kortrijk-Oost.

Fietssnelweg

Dat eerste is niet nieuw want ook in het advies naar aanleiding van de eerste nota voor het GRUP in 2019 gaf de stad aan liever geen nieuwe hoofdwegen door bestaand woongebied te trekken. “Wij waren en zijn nog altijd geen voorstander van het doortrekken van die R8 op die groene strook”, zegt schepen van Stadsvernieuwingsprojecten Wout Maddens (Team Burgemeester). “Het liefst zien wij die mogelijkheid volledig geschrapt worden. De impact op milieu, omgeving en de infrastructuurkosten staan niet in verhouding tot de winsten op vlak van bereikbaarheid. Meer auto’s in stedelijk gebied hebben we liever niet.”

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.©JVGK
Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.©JVGK

Voor ons is verbinden cruciaal. Die breuklijn moet verdwijnen – Wout Maddens, schepen van Stadsvernieuwingsprojecten

Op de reservatiestrook ziet Kortrijk wel toekomst in een groene fietssnelweg die Kapel Ter Bede, het Guldensporenpad en het kanaal verbindt met het Bruyningpad richting Marke. Die fietsring zou ook moeten worden opgenomen in de verdere onderzoeken voor het GRUP K-R8. Ter hoogte van de bestaande verkeerscomplexen moeten de fietsverbindingen bovendien verbeterd worden en ijvert het stadsbestuur voor Vlaamse middelen voor de aanleg van een fietsbrug over de Beneluxlaan.

Noord-zuidas

Belangrijker vandaag is dat het Kortrijkse schepencollege resoluut kiest voor de overkapping van de snelweg E17. Dat ballonnetje werd eerder in verkiezingstijd al meermaals opgelaten en staat ook in het bestuursakkoord. Daarin neemt het bestuur zich voor om een haalbaarheidsstudie op te zetten voor het zogenaamde Park 17, een groene zone van zo’n 10 hectare op het dak boven de E17. Mee op vraag van het Kortrijkse stadsbestuur werd de studie naar de overkapping opgenomen in de verfijnde startnota.

“Dat was een belangrijke stap, maar wij willen absoluut dat de overkapping meer dan een van de vele opties wordt”, aldus schepen Maddens nog. “Wij zijn grote voorstander van die aanpak. In welke ‘realistische’ uitvoering dit kan, moet uiteraard nog verder worden onderzocht. Voor ons is verbinden cruciaal, van groenstructuren, van fietsstructuren en ook van de verschillende delen van onze stad.”

Kortrijk verwijst de reservatiestrook van de R8 volledig naar de prullenmand. Een fietssnelweg is voor de stad een veel betere optie.© Olaf Verhaeghe
Kortrijk verwijst de reservatiestrook van de R8 volledig naar de prullenmand. Een fietssnelweg is voor de stad een veel betere optie.© Olaf Verhaeghe

“Vandaag snijdt de E17 het centrum van Kortrijk eigenlijk af van ‘t Hoge”, voegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit) toe. “Dat moet veranderen.” “Wij willen de noord-zuidas versterken en daarvoor moet die barrière, die breuklijn verdwijnen”, benadrukt Wout Maddens. Over de kostprijs en wie al of niet zou moeten dragen, spreekt het stadsbestuur zich in het advies niet uit. Eerder circuleerden wel al bedragen van 150 tot 180 miljoen euro.

Hoe dan ook ziet het stadsbestuur in het GRUP K-R8 vooral ruimte en grote kansen voor de verdere ontwikkeling van Hoog Kortrijk. Tegen 2024 wil de stad een ruimtelijk beleidsplan voor die omgeving goedgekeurd zien, vandaag wordt hard gewerkt aan het masterplan Hoog Kortrijk (zie pagina 4). “Het is belangrijk om dat plan en K-R8 zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen”, zegt schepen Maddens. “Elk bestuur moet de eigen sterktes kunnen uitspelen.”

Het knooppunt Kortrijk-Zuid is een van de verkeerspunten die wordt aangepakt in het GRUP K-R8.© Olaf Verhaeghe
Het knooppunt Kortrijk-Zuid is een van de verkeerspunten die wordt aangepakt in het GRUP K-R8.© Olaf Verhaeghe

Gebiedsfonds

Tot slot vraagt Kortrijk ook garanties in de vorm van een Gebiedsfonds, naar analogie met het complex project Kanaal Bossuit-Kortrijk. De (private) gronden waarover onzekerheid heerst, moeten worden aangeduid. Voor die zones moet Vlaanderen volgens het stadsbestuur al een aankoopbeleid uitwerken. Op die manier moeten betrokken eigenaars zo snel mogelijk rechtszekerheid krijgen over hun percelen.

Proefperiode voor snelheidsverlaging

Naast uitspraken over de te verkiezen varianten voor de uiteindelijke uitwerking van K-R8, focust het Kortrijkse stadsbestuur in het advies aan de Vlaamse regering ook op enkele quick wins . Zo keert Kortrijk terug op de discussie over de snelheidsverlaging van 120 naar 90 kilometer per uur voor auto’s en 70 kilometer per uur voor vrachtwagens op het stuk E17. Dat voorstel is Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) niet genegen. “Snelheidsregimes moeten eenduidig en uniform zijn op onze snelwegen”, opperde ze eerder.

“Maar wij zijn ervan overtuigd dat de maximumsnelheid in stedelijk gebied gerust anders mag verschillen van die in landelijke gebieden. Kijk maar naar de Brusselse Ring of de snelwegen rond Antwerpen”, stelt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit). “Een lagere maximumsnelheid in een stedelijke omgeving kan, mits correcte signalisatie en handhaving, wel degelijk een positieve impact hebben op de verkeersveiligheid. Wij zijn vragende partij voor een proefperiode zodat de effecten geëvalueerd kunnen worden.” Lukt dat niet meteen, dan dringt het stadsbestuur aan op verder onderzoek én een snelheidsverlaging ’s nachts (tussen 23 en 7 uur, red.) .

Andere maatregelen die de stad op korte termijn gerealiseerd wil zien, zijn het uitvoeren van geluidsmetingen buiten de onmiddellijke omgeving van de E17, het plaatsen van geluidsschermen op plaatsen waar dat een meerwaarde vormt, een versneld onderhoud met stiller asfalt en het plaatsen van dynamische verkeersborden in beide richtingen, bij voorkeur in combinatie met een nieuwe traject- of snelheidscontrole.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier