Komt er een fietsersbrug over de Beneluxlaan in Kortrijk?
In ons onderzoek naar slechte fietspaden in West-Vlaanderen scoort Kortrijk best goed: er kwam amper een dozijn meldingen binnen. “Het stadsbestuur doet inspanningen voor de fietser, maar het kan wel nog beter”, stelt Dries Gellynck van de Fietsersbond. Schepen Axel Weydts gaat akkoord. “Al doen we veel inspanningen om een fietsstad te zijn.”
De Fietersbond houdt ook in Kortrijk de vinger aan de pols als het om fietsen gaat. “We zijn tevreden dat het stadsbestuur meer en meer aandacht heeft voor de fiets. Het promoot de fiets en legt nieuwe fietspaden aan”, aldus voorzitter Dries Gellynck. “Die aandacht is ook logisch, want met de fiets kom je snel overal. In een stad waar er veel werken zijn, is dat absoluut een voordeel.”
“Toch is er ook nog veel werk aan de winkel: er zijn nog veel gevaarlijke plaatsen. Meer dan dat dozijn meldingen. In de stadsmonitor (de driejaarlijkse bevraging van inwoners van de centrumsteden, red.) valt bovendien te lezen dat slechts de helft van de Kortrijkzanen tevreden is over de kwaliteit van de fietspaden. Als er bijvoorbeeld een weg wordt heraangelegd, zien we vaak dat het fietspad ongemoeid gelaten wordt. Dan krijgt enkel het wegdek een nieuwe toplaag… Terwijl een fietser de putjes in de weg veel beter voelt dan een autobestuurder.”
Ontwikkelingen
Schepen van Mobilteit en Openbare Werken Axel Weydts (SP.A) kan zich vinden in die kritiek. “Intussen hebben we onze werkwijze aangepast. Als een weg heraangelegd wordt, werken we van gevel tot gevel. Dat wil dus zeggen dat de aannemer meteen ook de fietspaden doet. Ook het stadsbestuur is van mening dat een fietser in optimale omstandigheden met de fiets moet kunnen rijden. Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) neemt de fietspaden jammer genoeg niet vaak mee in wegwerkzaamheden.”
Dries Gellynck pleit er ook voor om bij ruimtelijke ontwikkelingen heel veel aandacht te hebben voor mobiliteit. “De ontwikkeling van Hoog Kortrijk werd verkeerd aangepakt: Barco en AZ Groeninge kwamen eerst en pas daarna werd aan mobiliteit gedacht. Met als gevolg dat het gros van de medewerkers van die bedrijven met de auto komt.”
“Eigenlijk had er eerst bekeken moeten worden hoe een trambus van en naar Hoog Kortrijk kon rijden”, pikt Axel Weydts in. “Daarna konden de bedrijven uitbreiden. Dat had minder mobiliteitsproblemen opgeleverd. We hebben weliswaar het Bruyningepad van het centrum naar Hoog Kortrijk, maar aan de andere kant van het Kennedy- en Beneluxpark is de fietsinfrastructuur een pak minder. Vooral de rotonde aan de Kinepolis is gevaarlijk. Daarom bekijken we met AWV om eventueel een tijdelijke fietsersbrug over de Beneluxlaan te leggen.”
Ook over de Doorniksewijk en Doorniksesteenweg kwamen er meldingen binnen over gevaarlijke situaties voor fietsers. “Na de heraanleg moet de Doorniksewijk nog altijd fietssuggestiestroken krijgen”, vervolgt de schepen. “Die werken waren woensdag gepland, maar de regen was spelbreker. AWV wil die werken nu tijdens de tweede week van de paasvakantie uitvoeren.”
Nieuw circulatieplan
“In de Doorniksesteenweg, tussen het kruispunt met Walle en de brandweerkazerne, kan er misschien wel een afgescheiden fietspad komen aan de kant van het park”, vervolgt Dries Gellynck. “Daarop zou er tweerichtingsverkeer mogelijk zijn.”
“Dat is zeker een mogelijkheid”, reageert de schepen. “Net als de invoering van eenrichtingsverkeer in de Doorniksewijk. Dit moet allemaal kaderen binnen een nieuw circulatieplan in Kortrijk.”
Nog een andere melding ging over de Pieter Tacklaan. “Het meest versnipperde fietspad van het land“, zo luidde het. Axel Weydts: “Als fietser neem je best het Guldensporenpad. Momenteel is het pad ter hoogte van Panorama afgesloten door de werken voor de bus- en fietstunnel, maar binnen een maand ligt daar een tijdelijke brug.”
Dossier Op Het Slechte Pad
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier