Izegem breidt blauwe zone in centrum uit, oppositie hekelt krappe timing: “We hebben hier toch wel wat vragen bij”
De stad Izegem breidt vanaf 1 juli de blauwe zone in het centrum uit. Bedoeling is om de parkeerdruk in enkele straten rond het zwembad, Kerkplein en ziekenhuis aan te pakken en voor meer rotatie te zorgen. Enkele oppositiepartijen hekelen echter de vlugge invoering en het feit dat inwoners voor hun eerste kaart moeten betalen. Schepen Caroline Maertens (N-VA) nuanceert.
Het parkeersysteem was al even van kracht in het stadscentrum en op de parking van het zwembad in de Heilig-Hartstraat, maar wordt nu uitgebreid naar omliggende straten als de OLV-, Sint-Crispijn- en Hoveniersstraat. Ook het Kerkplein en delen van de Sint-Joris-, Heilig-Hart-, Ommegang- en Krekelstraat vallen voortaan onder de blauwe zone. De zone in de Baron de Pélichy- en Vandenbogaerdelaan wordt dan weer uitgebreid tot het kruispunt met de Schoolstraat. Vanaf juli kan je er dus twee uur gratis parkeren met een blauw parkeerschijf.
Andere rotatie
“Deze uitbreiding moet voor een andere rotatie van de beschikbare parkeerplaatsen zorgen”, zegt mobiliteitsschepen Caroline Maertens (N-VA). “Zo krijgen inwoners meer kans om in de nabijheid van hun woning te parkeren. Inwoners van de blauwe zone kunnen een parkeerkaart aanvragen op www.izegem.be/bewonerskaart. Die kost 60 euro voor een volledig jaar, een tweede kaart kost 120 euro.”
Oppositiepartij Vooruit-Groen vindt het positief dat de parkeerdruk wordt aangepakt, maar heeft ook nog enkele bezorgdheden. “Vooral rond inspraak of het gebrek daaraan”, verwoordt Julie Vandewatere het. “Er is ook de snelheid waarmee dit wordt ingevoerd. Die krappe timing en de betalende eerste bewonerskaart, daarbij hebben we vragen. In steden als Roeselare, Kortrijk, Tielt, Ieper en Waregem is die gratis. Het gaat om zones met veel kleinere woningen, waar mensen vaak geen garage of oprit hebben. Dit treft veel mensen met weinig financiële marge. We vragen ons ook af of er een vergunning voor zorgverstrekkers komt.”
Kurt Grymonprez (STiP) zou het dossier graag even ‘on hold’ zetten. “Op 8 februari kwam het op de commissie en op 29 januari had het schepencollege al formeel beslist”, foetert hij. “Ik heb indertijd al vragen gesteld rond de parkeerdruk in sommige straten, maar toen klonk het dat er aan een algemeen parkeerplan gewerkt werd. Ik stel voor om een extra commissie te organiseren waar we dit grondig kunnen voorbereiden. Dan zal de kritiek al heel wat minder zijn.”
Schepen Maertens zegt dat het herbekijken van de blauwe zone niet uit de lucht komt gevallen. “Het parkeerbeleid is zeker al vijf keer uitvoerig besproken in de betreffende commissie, een eerste keer al in een ruimer plan in 2019. Op 13 juni werd daar nog een stand van zaken gegeven en geduid welke zone nu weerhouden is. In een vorige commissie was immers geopperd om de blauwe zone nog uit te breiden rond de Sint-Tillokerk, parking Dweersstraat en het Cyriel Tangheplein.”
“In februari hebben we met het schepencollege beslist deze laatste drie zones niet te weerhouden en die niet-betalend te houden. De commissie was unaniem van mening van dat een blauwe zone nodig was om de rotatie te verbeteren en bewoners zo de kans te geven om in de omgeving van hun woonst te parkeren.” Grymonprez: “Ja, maar een commissie kan enkel advies geven en niks goed- of afkeuren.”
De tarieven zijn al sinds 2010 ongewijzigd of geïndexeerd. De vraag om ze aan te passen neemt de stad bij in het begin van de volgende bestuursperiode weer onder de loep. “Ter voorbereiding maken we een vergelijkende studie”, zegt Caroline Maertens. “Zomaar bedragen vergelijken is niet correct. In verschillende gemeentes is de zone waar je met je bewonerskaart mag parkeren soms beperkt tot de eigen straat. In Izegem mag je overal staan in de betalende of blauwe zone, behalve de Grote Markt en Marktstraat. Eind dit jaar evalueren we dit sowieso nog.”
Externe firma
Over de krappe timing zegt de schepen: “Een extra blauwe zone vraagt het bijplaatsen van een aantal borden, dat via een externe firma verloopt. Onze communicatie was afhankelijk van het moment waarop die borden konden geplaatst worden. Op 5 juni kregen we bevestiging dat de invoering op 1 juli kan ingaan. Dit heeft als voordeel dat er zelfs op drukke zwembaddagen meer rotatie in de omliggende straten zal zijn. Bewoners zullen zo makkelijker parking in hun eigen straat vinden.”
De dienst Mobiliteit trekt drie zitdagen uit om bewoners te begeleiden in het aanvragen van een bewonerskaart. Die kan je ook aanvragen via de site van parkeerbedrijf OPC.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier