Honderd dagen Brexit doet onze exportbedrijven pijn

Hans Maertens van Voka op de snelwegparking in Jabbeke.© Davy Coghe
Hans Maertens van Voka op de snelwegparking in Jabbeke.© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Rijkelijk laat roept ondernemersorganisatie Voka de regeringen op om werk te maken van een Vlaamse-Britse Green Lane voor de export naar het Verenigd Koninkrijk. Twee jaar geleden al werd in Zeebrugge RX/Seaport opgericht ter voorbereiding van de Brexit. Voka wil eenzelfde systeem voor transporten van Vlaamse bedrijven via Calais. Want de Vlaamse ondernemingen lijden onder de Brexit.

Port of Zeebrugge promoot al lang voor de Brexit in voege kwam op haar website de tool van een Green Line, die door RX/Seaport samen met de douane ontwikkeld werd. Door voordien online alle douaneformaliteiten af te haspelen, verliezen transporteurs geen tijd meer in de haven van Zeebrugge.

RX/Seaport bereidde dit voor de haven van Zeebrugge twee jaar voor. Vreemd genoeg dacht niemand eraan om eenzelfde systeem voor de transporten naar het Verenigd Koninkrijk via Calais te creëren. Vlaanderen voert voor 27 miljard euro aan goederen uit naar het Verenigd Koninkrijk. Hoeveel hiervan via Zeebrugge en Calais gaat, is moeilijk te becijferen. In Zeebrugge is 40 procent van de export gericht naar het Verenigd Koninkrijk, maar daar zitten ook transporten bij uit andere Europese landen.

Duurder

Feit is dat de Vlaamse bedrijven lijden onder de Brexit. Volgens Hans Maertens, gedelegeerd bestuuder bij Voka, is handel drijven met het Verenigd Koninkrijk gemiddeld 5 procent duurder geworden en zijn er al omzetdalingen van gemiddeld 6 procent. Honderd dagen na de invoering van de Brexit hield Voka een peiling bij 150 Vlaamse ondernemingen die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk.

Symbolisch maakte Voka de resultaten van deze enquête bekend op de snelwegparking in Jabbeke langs de E40: een stopplaats voor vele transporteurs op weg naar het Verenigd Koninkrijk. Tenminste als ze in Calais en niet in Zeebrugge inschepen voor de overtocht.

Uit die rondvraag blijkt dat één op tien Vlaamse bedrijven zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk wil terugschroeven, één op vijf wil zijn handel met het VK om dezelfde reden niet uitbreiden. En drie op tien Vlaamse bedrijven krijgt minder vraag vanuit het VK.

De kostenstijging heeft te maken met de Brexit. “34 procent van de bedrijven geeft de douaneformaliteiten als reden, 18 procent heeft het over bijkomende regelgevende verplichtingen. 16 procent van de transporteurs wijst naar de invoerheffingen voor producten die (deels) niet van Europese oorsprong zijn”, stelt Hans Maertens.

Green Lane

Voka roept de Vlaamse en federale regeringen op om werk te maken van een Vlaams-Britse Green Lane voor export van en naar het Verenigd Koninkrijk, naar het voorbeeld van hetgeen RX/SEaport al voor Zeebrugge uitdokterde. “Op die manier kunnen transporteurs nog voor het oversteken van de grens alle douane- en andere formaliteiten vervullen. De tijdswinst maakt een aanzienlijk verschil voor onze ondernemingen”, aldus Hans Maertens.

Koen Van De Velde van tansportbdrijf Ninatrans uit Leuven beaamt: “Onze chauffeurs verliezen in Calais vijf à zes uren voor het inschepen. Daardoor riskeren zij niet tijdig hun goederen op de bestemming te krijgen. Sinds de Brexit is rijden op het VK complexer en duurder geworden.”

Het blijft een raadsel waarom Voka nu pas, rijkelijk laat, dit voorstel lanceert. De Brexit is al jaren aangekondigd en voor Zeebrugge is RX/Seaport de voorbereidingen van een Green Line al twee jaar geleden, in overleg met de douane gestart. En in Zeebrugge werkt die Green Line. Het succes zorgt zelfs voor problemen. Koen Van De Velde van Ninatrans zegt: “We hebben aan het Zeebrugs havenbestuur de vraag gesteld om onze transporten van Calais naar Zeebrugge te verleggen. We moesten drie weken wachten er er een plaatsje vrij was….”

Hans Maertens vestigt zijn hoop op een prinselijke missie naar Engeland in september: “Prinses Astrid zal er met de Britten praten over een Vlaams-Britse Green Line. En er zijn natuurlijk ook nog met de Fransen in Calais onderhandelingen nodig….”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier