“Heet hangijzer in Anzegem dat snakt naar ademruimte”: Recente cijfers tonen aan dat doorgaand zwaar vrachtverkeer blijft toenemen
Uit recente cijfers van het kabinet van voormalig minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat het doorgaand zwaar vrachtverkeer in Anzegem blijft toenemen. Er is een stijging van maar liefst 34,8% in slechts twee jaar tijd. Dat betekent dat de Kerkstraat overdag om de twee minuten een vrachtwagen te slikken krijgt op een doordeweekse werkdag.
Meer dan 90% van dat vrachtverkeer is niet eens bestemd voor Anzegem”, aldus Leendert Van Hulle, die opkomt als lijstduwer voor Inzet bij de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober. Hij vroeg de cijfers op bij de Vlaamse minister en voerde een grondige analyse uit.
Vooral overdag
De meest recente metingen maken een onderscheid tussen personenwagens, bestelwagens en zwaar vrachtverkeer. Daardoor kunnen de vrachtverkeercijfers van het voorjaar 2022 vergeleken worden met die van het voorjaar 2024. “De metingen zijn uitgevoerd ter hoogte van kilometerpaal 4, dit is nabij de middelbare school St.-Vincentius”, licht Van Hulle toe. “Ze zijn telkens gericht op het verkeer richting de kerk van Anzegem. Belangrijk hierbij is te vermelden dat de cijfers slechts betrekking hebben op één rijrichting. Alle genoemde cijfers kunnen dus nagenoeg verdubbeld worden.”
Een eerste belangrijke vaststelling is dat het aantal vrachtwagens dat in het weekend over de N382 rijdt, zeer beperkt is. Tijdens weekdagen verpreidt het vrachtverkeer zich niet gelijkmatig over de dag. “In de avond en nacht is er nauwelijks vrachtverkeer in Anzegem. Maar liefst 94,07% van de vrachtwagens passeert tussen 6 uur ‘s morgens en 18 uur ‘s avonds door onze dorpskernen en langs onze schoolpoorten”, licht Van Hulle zijn analyse toe.
“Om de vier minuten rijdt één vrachtwagen in één rijrichting voorbij”, benadrukt Van Hulle. “Als het aantal vrachtwagens in de andere rijrichting hetzelfde is, komt dat neer op één vrachtwagen om de twee minuten tussen 6 uur ‘s morgens en 18 uur ‘s avonds. Dit is niet alleen onaanvaardbaar, maar ook onleefbaar en zeer gevaarlijk”, aldus Leendert Van Hulle.
Doorgaand vrachtverkeer
Volgens Van Hulle ligt de oplossing in een verbod op doorgaand vrachtverkeer. “Gebruik maken van de N8 tussen Zwevegem en Avelgem om naar de haven van Avelgem te rijden, is een optie. Vrachtverkeer dat bestemd is voor Oudenaarde, Ronse of Kluisbergen dient de N60 gebruiken. Op geen van die routes hoeft het zwaar vrachtverkeer langs schoolpoorten te passeren en voor de dorpskernen langs de N8 te ontlasten is een GRUP in opmaak”, voegt Van Hulle eraan toe. Om diezelfde redenen is het ook uitgesloten voor Inzet om dat vrachtverkeer te verplaatsen naar de N36 die leidt langs Vichte, Ingooigem, Tiegem en Kaster. “Doorgaand vrachtverkeer heeft geen plaats in onze dorpskernen!”
Federaal
Schepen van Mobiliteit Christophe Vandererven (Samenéén) reageert dat inderdaad 95% van de voertuigen die de Kerkstraat doorkruisen, doorgaand zwaar verkeer is. “Of een doorgedreven tolheffing afdwingen of de gewestweg naar gemeenteweg laten wijzigen, zodat we het zelf in handen hebben”, aldus schepen Vandererven. “We spreken hier over een dossier da al vijftig jaar aansleept! Het ontbreekt aan politieke moed in Brussel om effectief vrachtverkeer uit de dorpskernen te weren. Dit dient federaal of gewestoverstijgend beslist te worden: uitwerken van een vrachtroutenetwerk en taxeren!”
Weinig impact
Burgemeester Gino Devogelaere (Samenéén) stelt dat de opeenvolgende Vlaamse ministers van Mobiliteit allen weinig impact hebben gehad. “Wie bijvoorbeeld van Kortrijk naar Ronse moet, die rijdt af in Deerlijk of in Waregem, en die kiest niet de N60 via Gent”, zegt de burgemeester. “Er is al zoveel geprobeerd. Onder andere een weg aanleggen langs het kanaal Kortrijk-Bossuyt en dan afrijden naar Kortrijk vanuit Zwevegem, maar daar stootten we op een natuurgebied, dus kregen we een neen. De Schelde volgen tot in Bossuyt was ook geen optie omdat de brug van Escanaffles uitgeeft op een zuiveringsstation. Anzegem is doorgesneden door twee gewestwegen, dat zijn de feiten. Er moet zoveel mogelijk verkeer weggehaald worden uit Anzegem, maar het richting Vichte, Ingooigem of Tiegem sturen is ook geen optie. Het is niet zo simpel en het is een sprookje dat de N60 de oplossing zal zijn.”
Gemeenteraadsvoorzitter Koen Tack (N-VA Anzegem) klinkt resoluut. “Het kan absoluut niet de bedoeling zijn om het doorgaand zwaar verkeer te verleggen via de gewestweg N36 die de dorpskernen Vichte -waar sinds twee jaar de basisschool De Oogappel is gevestigd- en de andere dorpen Ingooigem, Tiegem, en Kaster doorkruist met gevestigde scholen”, verwoordt gemeentesecretaris Tack. “Daarbij, de N36 is reeds oververzadigd, wat te merken is aan de aanhoudende files ter hoogte van de Belgiek. N-VA is nu aan zet: de nieuwe minister kan hierover aangesproken worden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier