Handel en horeca boos over schrappen treinen naar Oostende in herfstvakantie
Tijdens de herfstvakantie – doorgaans een drukke periode aan de kust – rijden er geen treinen tussen Brugge en Oostende. Dat komt door werken aan de bovenleiding. Nodige werken volgens Infrabel, maar de handelszaken en de lokale horeca in en rond het station, zijn daar minder blij mee. “Hebben we nog niet genoeg miserie gehad?”, luidt het.
Infrabel zal bij de start van de herfstvakantie werken uitvoeren aan een bovenleiding op het traject tussen Brugge en Oostende. Daardoor kan geen enkele trein tot in het station van Oostende geraken. De treinen stoppen in Brugge en dan dienen de reizigers over te stappen op een bus die hen tot in Oostende moet brengen. Volgens Infrabel zijn de werken broodnodig omdat de bovenleiding het einde van de levensduur bereikt heeft. De herfstvakantie werd volgens de spoorwegbeheerder logisch uitgekozen voor de werken omdat het dan minder druk is op de treinen. Daar hebben de uitbaters van de winkels in het station en de uitbaters van de lokale horecazaken in de nabijheid van het station echter geen oren naar.
Badr Lahrizi (36) opende een maand geleden pas zijn superette in het station van Oostende. “Ik ben allerminst blij”, klinkt het bij de man. “Ik had een winkel in Roeselare, maar besloot om een nieuwe winkel te openen in het station van Oostende. Wij winkeliers hebben het de voorbije twee jaar zeker niet gemakkelijk gehad. Vanaf zondag zou er hulp komen om mij bij te staan in de winkel. Dat staat al langer vast. Had ik geweten dat we tijdens de herfstvakantie amper volk over de vloer zouden krijgen, dan had ik het evengoed alleen kunnen doen. Heel jammer dat ze dit tijdens de vakantieperiode doen. Maar ik snap ook wel dat die werken moeten gebeuren. Al konden ze die misschien ook wel ’s nachts gedaan hebben.”
Niet goed
Niet alleen voor de winkels in het station valt de herfstvakantie in het water, ook de nabijgelegen horeca vindt het jammer Infrabel de herfstvakantie uitkoos om werken te doen. “Voorlopig zitten de reservaties in het hotel helemaal niet goed”, zegt Tom Vanhaecke van hotel-restaurant Le Bassin. “Wat de reden daarvoor is laat ik in het midden. Wachten de mensen af nu de cijfers terug stijgen of wachten ze tot het laatste nippertje om het weer af te wachten? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het niet rijden van de treinen tot in Oostende, problemen zal opleveren voor de dagtoeristen. En ook de dagtoeristen zijn belangrijk voor de lokale economie. Volgens mij zullen mensen ervoor kiezen om dan in Brugge te blijven of ze sporen rechtstreeks naar Blankenberge. Hoe dan ook: voor de horeca en het shoppinggebeuren in Oostende is dit niet goed.”
Ook de foorkramers zullen naar eigen zeggen hinder ondervinden. “De herfstvakantie is voor ons het moment om de mindere dagen tijdens de Oktoberfoor goed te maken”, legt Gino Stappers van Bredens Gebak uit. “Al kunnen we dit jaar niet klagen wat het weer betreft. We hebben heel veel goed te maken, want tijdens de coronaperiode zaten wij in de hoek waar de klappen vielen. Het zijn harde tijden geweest voor de foorkramers. Wij staan op het Petrus & Paulusplein op de hoek, rechtover de Amandine. Alle reizigers moeten langs ons gebakkraam passeren. Het zal ongetwijfeld een pak omzet schelen.”
Voldongen feiten
Wie ook niet blij is met dit nieuws, is burgemeester Bart Tommelein (Open VLD). Het voorbije anderhalf jaar zat het er tussen Tommelein en de top van de NMBS dikwijls tegen. Deze beslissing zal geen goed doen aan de relatie tussen beide partijen. “De communicatie van zowel Infrabel als de NMBS is ondermaats”, zucht Tommelein. “Ze stellen ons weeral eens voor voldongen feiten. Wij zijn een stad die leeft van vakantieperiodes en dan leg je op zo’n moment toch niet zomaar een spoorlijn stil? Ik kreeg te horen dat geopteerd wordt voor de herfstvakantie neemt omdat ze anders enkele nachten moet doorwerken aan de bovenleiding. Met andere woorden: zij kiezen de gemakkelijkste weg voor zichzelf en de moeilijkste voor ons.”
Ellebogen
“Ik betreur deze beslissing sterk, maar sta machteloos. Dit overheidsbedrijf heeft al meerdere malen laten blijken dat over weinig empathisch vermogen te beschikken. Ze missen wat ellebogen aan de top van de NMBS en Infrabel. Ik dring erop aan – nog maar een keer – dat er meer rekening gehouden wordt met Oostende in de toekomst.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier