De E403 tussen Brugge en Kortrijk is de voorbije dagen een vast item in het verkeersbulletin op de radio geworden. Zowel ‘s ochtends als tijdens de avondspits is het er aanschuiven geblazen door de werken aan de spoorwegbrug in Ardooie. Maar het had erger gekund, zo geeft het Agentschap Wegen en Verkeer aan. “We hadden vooraf ingeschat dat er zo’n 15 kilometer file zou zijn”, zegt Dirk Vanhuysse van AWV.
Sinds begin september wordt er duchtig gewerkt aan de spoorwegbrug in Ardooie over de E403 tussen Brugge en Kortrijk. Zo wordt onder meer de bovenkant van de brug volledig gerenoveerd. Na anderhalve maand wegenwerken in de richting van Brugge wisselde de werf op 15 oktober van kant en wordt er gewerkt op de snelweghelft richting Kortrijk.
Herfstvakantie
Daardoor moet het verkeer er over een versmalde rijstrook wat heel wat fileleed en verkeershinder met zich meebrengt. De voorbije dagen dook de E403 dan ook meermaals ‘s ochtends en ‘s avonds op in het verkeersbulletin op de radio. Toch valt de file volgens het Agentschap Wegen en Verkeer, wegbeheerder en opdrachtgever voor de werken, best mee. “Uit metingen die we doen, blijkt dat er op piekmomenten zo’n 10 kilometer file staat”, duidt Dirk Vanhuysse van Wegen en Verkeer. “Volgens onze voorspellingen hadden we echter files tot wel 15 kilometer verwacht in de richting van Kortrijk.”
De werken aan de spoorwegbrug moeten, als het weer meezit en alles verder goed blijft gaan, begin november achter de rug zijn. “De timing die we hadden vooropgesteld, zullen we zo wellicht halen”, aldus Dirk Vanhuysse nog. “We hadden onszelf voorgenomen om aan het begin van de herfstvakantie de snelweg opnieuw volledig te kunnen vrijgeven. Onder voorbehoud van de weeromstandigheden zal dat ook lukken.”
Tot die tijd blijft er ter hoogte van de werken een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur gelden voor wie richting Kortrijk rijdt. In de richting van Brugge geldt een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur aan de werfzone. De federale politie controleert er onder meer met een mobiele trajectcontrole en verschillende flitscamera’s.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier