Fietsersbond Brugge hekelt onveilige situatie van recent aangepast kruispunt langs de N31 Expresweg

De slecht uitgevoerde herstellingen aan het fietspad.
Stefan Vankerkhoven

Volgens de Brugse Fietsersbond is het aangepaste kruispunt van de Gistelsesteenweg met de N31 Expresweg in Sint-Andries onveilig voor fietsers. De oversteektijd van de conflictvrije lichtenregeling is te kort voor deze zwakke weggebruikers. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil de lichtenregeling niet aanpassen.

Na de recente aanpassing aan de verkeerssituatie aan het kruispunt van de Gistelsesteenweg met de N31 Expresweg in Sint-Andries kreeg de Fietsersbond Brugge veel opmerkingen van bezorgde fietsers.

Lichtenregeling

Voorzitter Geert Demeyere legt uit: “Er werd op dit kruispunt een extra afslaande autostrook werd gecreëerd. De lichtenregeling voor de fietsers werd aangepast zodat ze conflictvrij de ventwegen langs de expresweg kunnen dwarsen. Dat is inderdaad veiliger dan voordien, maar het valt op dat de oversteektijd zeer beperkt is.”

“Zo kan je bij groen licht ter hoogte van de garage Volvo naar de andere kant rijden, maar het tweede verkeerslicht schakelt zeer snel naar rood. Je kan dus niet in één groenfase de beide ventwegen dwarsen. Vele fietsers doen het bewust of onbewust bij de roodfase.”

Fietspaden

De Fietsersbond Brugge wees het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in een brief op deze onveilige toestand en hekelde tegelijkertijd in dit zelfde schrijven de erbarmelijke toestand van de fietspaden langs de Gistelsesteenweg: “Op diverse plaatsen zijn er diepe groeven tussen de verschillende betonstroken en de loszittende kasseitjes naast het fietspad en de rijweg zijn ook niet ideaal wanneer je een fietser dwarst op het fietspad.”

De oversteektijd aan het kruispunt met de N31 Expresweg werd deze week verdubbeld, nadat de Fietsersbond in KW aan de alarmbel trok.
De oversteektijd aan het kruispunt met de N31 Expresweg werd deze week verdubbeld, nadat de Fietsersbond in KW aan de alarmbel trok.

“Het Agentschap liet ons weten dat de lichtenregeling niet zal aangepast worden en dat fietsers in twee fases moeten dwarsen. Kruispunten met een middenberm zijn doorgaans ontworpen om in twee keer over te steken en daarom werden bijkomende verkeerslichten op de middenberm geplaatst.”

Veiligheid

“AWV geeft wel toe dat de situatie van het fietspad niet meer in optimale staat is. Lokale herstellingen aan de diepe groeven zijn inmiddels uitgevoerd. Maar helaas is de huidige toestand zelfs nog erger dan voorheen. Wat de losliggende kasseitjes betreft, werd her en der een kleine en zeer amateuristische herstelling uitgevoerd. Alerte fietsers die hierover opmerkingen maakten, kregen zelfs de (cynische?) reactie dat men pas in actie zal schieten als de verkeersveiligheid in het gevaar komt…

“Nochtans is de fietsveiligheid volgens Vias een gedeelde verantwoordelijkheid van wegbeheerders en weggebruikers. De wegbeheerder moeten zorgen voor een goede, herkenbare fietsinfrastructuur, met voldoende ruimte voor de steeds groter wordende variëteit aan fietsers”, aldus Geert Demeyere.

Heraanleg?

In het antwoord van AWV aan de Fietsersbond Brugge wordt vermeld dat een vernieuwing van het fietspad nog niet op de planning staat. “Nochtans werd op de infomarkt van 21 maart 2023 al heraanleg van de Gistelsesteenweg vanaf de N31 tot aan de Platse voorgesteld”, zegt de woordvoerder van de Fietsersbond.

Volgens Geert Demeyere is het budget voor fietspaden in West-Vlaanderen nog niet opgesoupeerd: “Desondanks blijven talrijke fietspaden langs de gewestwegen er gevaarlijk en oncomfortabel bijliggen en zullen de vooruitstrevende fietsambities voor Vlaanderen van minister Lydia Peeters uit 2023 zeker niet gehaald worden voor 2040!”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier