Op de agenda van de gemeenteraad vorige dinsdag stond de goedkeuring van het verkeersveiligheidsplan en de fietszone in Wervik en Geluwe. We vroegen de ondernemersorganisatie Unizo naar hun mening. “We zijn dit idee zeer genegen, maar zijn ook van mening dat het voorstel nog beter kan”, aldus voorzitter Steve Dejan.
“De veiligheid van de schoolomgeving en de veiligheid van de fietser zijn van primordiaal belang. Het invoeren van fietsstraten zal daar zeker toe bijdragen”, vertelt Unizovoorzitter Steve Dejan.
“De fietsstraten zijn zeer omvangrijk. Ons voorstel is het beperken van fietsstraten of gebruikmaken van fietsdoorsteken en zeker ook kiezen voor fietsoversteken op bepaalde strategisch gekozen plaatsen waar de wagen de fiets wel kan inhalen in de fietszone. Dat komt zowel de autobestuurder als de fietser ten goede. Die vernauwing kan het verkeer ook remmen wanneer er geen fietsers aanwezig zijn.”
Wederzijds respect
“We zouden daar ook een bord willen zien met daarop bijvoorbeeld ‘fietser of niet, blijf hoffelijk’. We zijn van mening dat de fietser in die straten inderdaad baas is en de auto te gast is, maar ook dat er steevast wederzijds respect moet zijn. Uitdagend gedrag van de fietser tegenover de auto moet berispt kunnen worden.”
“Heikele punten kunnen volgens ons het kruispunt Speldenstraat/Duivenstraat en Sint-Medardusstraat/Magdalenastraat worden. Daarbij vrezen we een toename van het verkeer en de snelheid in de Koestraat”, aldus Steve Dejan.
We zijn van mening dat de fietser in deze straten baas is en de auto te gast
Het eerste deel van de Magdalenastraat wordt eenrichting, verkeer in de richting van de Sint-Medarduskerk blijft mogelijk. Op het einde van de Duivenstraat gaan fietsers vanaf de Speldenstraat mogen inrijden. Nu mag dat niet. Het verkeer in de richting Speldenstraat zal niet meer kunnen aanschuiven op twee vakken. Er komt op het einde een smalle vluchtheuvel om links of rechts af te slaan.
“We vinden dat tussentijdse evaluaties op hun plaats zijn en verwachten een definitieve evaluatie ten vroegste één jaar na de invoering, vroeger lijkt ons niet opportuun”, gaat Steve Dejan voort. “We vinden geen enkele maatregel terug voor de gevaarlijkste straten zoals de Geluwestraat en Speldenstraat ( twee gewestwegen, red. ).”
Geen knippen
De kans is groot dat na de heraanleg van de Steenakker er nog een en ander verandert aan de mobiliteit. Bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer in de Vlamingenstraat.
Bewonerskaarten werken nog meer stilstaande auto’s in het centrumbeeld in de hand
“Wat betreft de eventuele tweede fase van de veranderingen staan we resoluut achter het principe van maximale bereikbaarheid naar het centrum toe”, aldus de Unizo-voorzitter. “We hopen dan ook om met de bevoegde instanties samen te zitten voor er beslissingen genomen worden. Knippen realiseren in bepaalde centrumstraten zullen we absoluut niet toestaan. Het eventueel wegnemen van bepaalde parkeerplaatsen vinden we ook niet kunnen.”
Geen bewonerskaarten
Tom Durnez (CD&V) pleitte eerder tijdens de gemeenteraad voor het invoeren van bewonerskaarten. “Daarin kunnen we ons niet vinden, dit invoeren zou leiden tot wrevel bij de bevolking”, geeft Steve Dejan aan. “Indien die maatregelen zouden worden ingevoerd, dan mogen we op termijn rekenen op de sluiting van ettelijke winkels.”
“Een bewoner zou de huur van zijn garage kunnen opzeggen, een bewonerskaart krijgen en hup alweer een parkeerplaats die verdwijnt. Met andere woorden: bewonerskaarten werken nog meer stilstaande auto’s in het centrumbeeld in de hand.”
Nog dit ter aanvulling bij alles wat al is verschenen over de fietszone: ook de Scherpenheuvelstraat wordt eenrichting, inrijden zal alleen mogen vanaf de Koestraat. Wat verderop blijft de Briekenhoekstraat twee richtingen. (Erik De Block)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier