Nieuwpoort promoot fietsen met campagne #nieuwpoortfietst

Voor de campagne werd beroep gedaan op fervente fietsers. © PG
Peter Germonprez
Peter Germonprez Medewerker KW

Onder de noemer #nieuwpoortfietst pakt Stad Nieuwpoort uit met een fietspromotiecampagne. Met opvallende affiches en een reeks van zes video’s prijzen verschillende fietsambassadeurs het fietsen in Nieuwpoort aan. Doel van de campagne is om meer mensen aan het fietsen te krijgen én om de vele troeven van Nieuwpoort als fietshotspot in de kijker te zetten. Alle info over de fietscampagne vind je via www.nieuwpoort.be/fietsen.

Nieuwpoort profileert zich als dé fietshoofdstad van de Westkust. Verspreid over de stad zijn heel wat mooie plekken ingericht met aandacht voor de noden van de fietser. Zo is de Havengeulpromenade tussen Nieuwpoort-Stad en Nieuwpoort-Bad een heuse publiekslieveling bij fietsers en wandelaars. Ook het groene ommeland van Nieuwpoort met de twee polderdorpen Sint-Joris en Ramskapelle is de perfecte plek voor kilometers aan onvervalst fietsplezier.

Infrastructuur aanbieden is één ding. Mensen daadwerkelijk de fiets op krijgen, is iets anders, verklaart burgemeester Geert Vanden Broucke: “Fietsen in onze stad is al goed ingeburgerd, maar het kan altijd beter. Om de voordelen van fietsen te promoten, lanceert de Stad daarom de fietscampagne #nieuwpoortfietst. Hiermee worden de eigen medewerkers, inwoners, tweedeverblijvers en bezoekers aangespoord om meer te fietsen en Nieuwpoort zo op een andere manier te ervaren.”

Brede publiek

Met dit project wordt het brede publiek aangespoord om de auto te laten staan en de fiets als valabel alternatief te omarmen. Door regelmatig te fietsen, in de vrije tijd of voor woon-werkverkeer, krijgen mensen hopelijk de smaak te pakken en kiezen ze zelf resoluut voor de fiets als voornaamste transportmiddel. Zo wordt de stap gezet naar minder gemotoriseerd verkeer in Nieuwpoort. Het zorgt voor een aangenamere en veiligere leefomgeving voor jong en oud.

Het promoten van de fiets als vervoersmiddel bij uitstek in een stadsomgeving kadert ook in de visie van Stad Nieuwpoort om mensen actiever te laten zijn, verklaart schepen van Sport Bert Gunst: “Door de auto aan de kant te laten staan en bijvoorbeeld het woon-werkverkeer om te vormen naar een dagelijks fietstraject, wordt gepoogd de Nieuwpoortenaren extra te laten bewegen. De campagne heeft dus ook een belangrijk gezondheidsaspect voor ogen én sluit mooi aan bij onze identiteit als #sportersbelevenmeer-stad.”

Maar het allerbelangrijkste doel van de campagne is om mensen erop te wijzen dat fietsen ook gewoon leuk is. Alleen of in groep. Rustig rondrijden of stevig doortrappen, het maakt niet uit. Eens je op de fiets zit, ben je buiten en vergeet je je zorgen. Op deze manier versterken alle fietsers samen het imago van Nieuwpoort als Fietsstad.

Fietsambassadeurs

Voor de campagne werd beroep gedaan op fervente fietsers. Zij sieren de opvallende affiches in de stadsgebouwen, in scholen en bij fietszaken. Verder komen zij ook aan bod in zes promotievideo’s waarin zij het fietsen in Nieuwpoort aanprijzen. Deze worden in de komende weken en maanden via de sociale media van de Stad uitgerold om het belang van fietsen over een langere periode in de kijker te plaatsen.

In het najaar wordt in het kader van de fietscampagne ook het deelluik ‘Laat je zien’ extra onder de aandacht gebracht. Daarbij wordt gefocust op maximale zichtbaarheid van fietsers in het verkeer tijdens de donkere wintermaanden.

Alle info over de fietscampagne #nieuwpoortfietst vind je via www.nieuwpoort.be/fietsen. Hier staan alle promovideo’s, fietshotspots, weetjes en leuke routes gebundeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier