Nieuwe fietsersbrug tussen Wielsbeke en Waregem moet van jaagpad toeristische trekpleister maken

We herkennen Philip Himpe (schepen van Openbare Werken stad Waregem), Bruno Debrabandere (algemeen directeur gemeente Wielsbeke), Rik Soens (schepen van Patrimonium stad Waregem), Frederiek Vanhessche (projectingenieur De Vlaamse Waterweg nv), Lieven Dejonckheere (afdelingshoofd Regio West De Vlaamse Waterweg nv), Pietro Lacopucci (schepen van Toerisme stad Waregem) en Magda Deprez (schepen van Toerisme gemeente Wielsbeke).© De Vlaamse Waterweg
We herkennen Philip Himpe (schepen van Openbare Werken stad Waregem), Bruno Debrabandere (algemeen directeur gemeente Wielsbeke), Rik Soens (schepen van Patrimonium stad Waregem), Frederiek Vanhessche (projectingenieur De Vlaamse Waterweg nv), Lieven Dejonckheere (afdelingshoofd Regio West De Vlaamse Waterweg nv), Pietro Lacopucci (schepen van Toerisme stad Waregem) en Magda Deprez (schepen van Toerisme gemeente Wielsbeke).© De Vlaamse Waterweg
Redactie KW

Deze zomer start de bouw van een nieuwe fietsersbrug over de Leie tussen Beveren-Leie (Waregem) en Ooigem (Wielsbeke). Het bouwwerk moet het fietstoerisme langs de rivier stimuleren. Omdat wie sport ook graag even uitblaast tussendoor, plant het stadsbestuur ook een traag café in het historische Goed te Beaulieu.

Om de oversteek van de Leie met de fiets te maken op Waregems grondgebied zijn er eigenlijk niet veel mogelijkheden. Er zijn de twee wegbruggen in Sint-Eloois-Vijve en het exemplaar in aanbouw in Desselgem, maar dat is het zowat.

De afstand tussen de brug in Desselgem en de eerstvolgende in Harelbeke bedraagt meer dan 3 kilometer en ongeveer halverwege verrijst er komende zomer een nieuwe fietsersbrug. Het stalen exemplaar krijgt een S-vorm met een overspanning van 59,5 meter en betonnen aanloophellingen die naadloos aansluiten op de bestaande jaagpaden langs beide zijden van de Leie.

Fietstoerisme

De aanleg kost 2,23 miljoen euro en zal een jaar in beslag nemen. Het kostenplaatje wordt verdeeld tussen de Vlaamse overheid, de stad Waregem en de gemeente Wielsbeke. Vlaanderen betaalt 62,5 procent, de lokale besturen staan in voor de overige 37,5 procent.

Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van Bert Maertens (N-VA). Verder komt er in samenspraak met het Agentschap Natuur en Bos nieuwe vegetatie langs de oever van de Leie, die de Vlaamse overheid financiert.

De fietsersbrug moet er zo gaan uitzien.© GF
De fietsersbrug moet er zo gaan uitzien.© GF

Het stadsbestuur van Waregem voerde al enkele jaren gesprekken met de Vlaamse Waterweg over de nieuwe brug. “De Leie kent nu al heel wat fietstoerisme, dus we hopen dat deze infrastructuur dat nog zal versterken. Ook voor de inwoners van Beveren-Leie is het handig dat ze straks makkelijker naar de overzijde kunnen”, vindt schepen van Patrimonium Rik Soens (CD&V).

Traag café

Leuk detail: de brug zal een oud stukje Waregem herenigen met de rest van de stad. “Door de rechttrekking van de rivier is er een natuurgebied afgesneden van de rest. Nu is dat stukje weer verbonden met Beveren-Leie”, legt schepen van Toerisme Pietro Iacopucci (CD&V) uit.

Dankzij de komst van de brug moet het jaagpad (en omgeving) nog meer een trekpleister voor wandel- en fietstoerisme worden. Naast het natuurgebied De Zavelput dat naast de Leie ligt, is daarbij een rol weggelegd voor het Goed te Beaulieu. In 2016 slaagde de stad er na jaren onderhandelen in om de hoeve aan te kopen, voor net geen half miljoen euro.

Het stadsbestuur voert volgende week gesprekken met organisaties die het beheer van de hoeve in handen kunnen nemen. “De hoeve lijkt ons ideaal voor een woonproject voor kwetsbare personen. Met de nodige begeleiding kunnen die bewoners dan instaan voor een pluktuin of een traag café. De ligging nabij de Leie maakt dat toeristisch erg interessant”, besluit schepen van Patrimonium Rik Soens (CD&V).

(PNW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier