Mercedes Van Volcem (Voor Brugge) pakt uit met controversieel idee: “Op zaterdag moet fietsen in Steenstraat verboden worden”

Fietsster Annelies Leuridan: “Als je gehaast bent, doe je geen ommetje.” © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Als het van schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem (Open VLD/Voor Brugge) afhangt, moet het volgende Brugse stadsbestuur op zaterdag de fietsers bannen uit de Steenstraat. Dat controversiële punt in het kiesprogramma van Voor Brugge zorgt voor tandengeknars.

In de aanloop naar de verkiezingen doen politieke partijen vaak opmerkelijke voorstellen. Uittredend schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem, die de liberale lijst van Voor Brugge trekt, pakt uit met een originele oplossing voor het gekissebis tussen voetgangers en fietsers in de drukke winkelstraten: “In de Dweerstraat, Sint-Amandsstraat, Kleine Sint-Amandsstraat, Simon Stevinplein, Markt, Breydelstraat, De Garre, Burg, Vismarkt, Huidevettersplein, Kraanplein en een deel van de J. Suvéestraat handhaven we het statuut van voetgangersstraat/slow verkeer tot maximum 10 km per uur. In de Steenstraat laten we op zaterdag geen fietsen meer toe, zodat voetgangers meer ruimte krijgen. In de Geldmuntstraat verbieden we tegenovergesteld fietsen, zodat fietsers niet op de voetpadzone rijden, wat gevaarlijk is. In de Zuidzandstraat laten we wel auto’s toe, zodat bewoners hun huis kunnen bereiken.”

Fietsstad?

Zo luidt het voorstel voor het toekomstige Brugse stadsbestuur. Vooral het verbannen van fietsers op zaterdag in de Steenstraat lijkt haaks te staan op het imago van fietsstad dat Brugge zich wil aanmeten. We namen poolshoogte in de Steenstraat en peilden bij enkele fietsende Bruggelingen. “Ik vind het een goed voorstel, want op drukke momenten vermijd ik als fietser nu al de Steenstraat”, reageert Christian Playsier. “Een ommetje via de Dijver is snel gemaakt. Want niet alleen in de Steenstraat, maar ook in de Wollestraat lopen de toeristen zonder kijken op straat.”

“Er is nood aan duidelijkheid, nu mag je in de ene straat dit en in een andere dat”

Ilse Van Acker (fietsster)

Voor Ilse Van Acker is meer duidelijkheid de boodschap: “In plaats van fietsers te verbieden, is er nood aan een rechtlijnig beleid. Nu heerst er verwarring omdat de ene straat wel en de andere geen tweerichtingsverkeer voor fietsers is. Dat mag bijvoorbeeld in een stukje van de Zuidzandstraat, maar niet meer in de Geldmuntstraat. Met als gevolg dat nietsvermoedende automobilisten op je afstormen. Ik hou mijn hart vast als ik met mijn vijf jaar oude zoontje door de Brugse binnenstad fiets. Zonder kijken lopen toeristen de straat op om foto’s te nemen. Ze beseffen niet hoe gevaarlijk dat is”, aldus Ilse.

Een brug te ver

Ook Annelies Lauridan noemt een fietsverbod op zaterdag in de Steenstraat een brug te ver: “Verbieden? Neen, liever niet! Ook al is de toestand nu verre van ideaal. Vaak vloek ik binnensmonds als een shopper of toerist vlak voor mijn wiel de straat oversteekt. Gelukkig is het nog niet tot een botsing gekomen. Het is goed dat de binnenstad autoluw is en Brugge zich als fietsstad promoot, maar in een drukke winkelstraat de fiets bannen? Neen! Het is te gemakkelijk gezegd dat fietsers maar een omleiding moeten maken. Als je gehaast bent, neem je de kortste weg, door de Steenstraat!”

Paul Gruyaert stelt: “Dit is geen goed voorstel. Het is veel eenvoudiger om met stippellijn een fietspad te markeren in de drukke winkelstraten. Zo kunnen fietsers zich probleemloos een weg banen naast de voetgangers. Het enige probleem is dat de huidige generatie geen discipline meer heeft. Ze houden zich niet aan de regels, dat merk je op tal van vlakken, niet alleen in het verkeer.”

Stippellijn

Het idee van Mercedes Van Volcem vindt weinig genade bij fervent fietsster en voormalig mobiliteitsschepen en huidig Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht: “Als we Brugge als fietsstad ernstig nemen, is er de volgende legislatuur vooral nood aan een fietsplan 2. Het eerste fietsplan is ondertussen tien jaar oud. We moeten een plan opstellen dat Brugge ziet als stad met voetgangers, fietsers, kleine shuttlebusjes en auto’s voor bewoners die hun woonst moeten bereiken. Verkeersveiligheid gaat voor alles. Als we ervoor zorgen dat, zoals in Kopenhagen, fietsers sneller en comfortabeler vooruit geraken, zijn we op goede weg. Fietsstroken helpen conflicten tussen voetgangers en fietsers vermijden. Dat is nodig in de Katelijnestraat. Verbieden dat mensen fietsen is verregaand.”

Wederzijds respect nodig

Geert Demeyere van de Fietsersbond Brugge zucht: “We hebben nu al zovele jaren gestreden om van Brugge een fietsstad te maken. We zijn er nog niet, maar we hebben al een hele weg afgelegd. Fietsers verbieden in de Steenstraat staat daar haaks op. Fietsers moeten zich thuis voelen in Brugge, ook in de Steenstraat. Er is nood aan wederzijds respect tussen voetgangers en fietsers, want sommige fietsers gedragen zich als echte cowboys.”

“Parallelle wegen voor fietsers zijn oké, maar mogen geen verplichting worden. Stad en politie zouden toeristen erop moeten wijzen dat er in Brugge nog mensen wonen en fietsen. Vele Bruggelingen, zoals ik, fietsen graag door de winkelstraten, op zoek naar geafficheerde koopjes. Ik zie meer in het voorstel van Annick Lambrecht: een experiment met een fietsersstrook in de Katelijnestraat”, aldus Geert Demeyere.

Te veel regeltjes

Burgemeester Dirk De fauw stelt: “Het voorstel van Mercedes Van Volcem om het fietsen te verbieden, kan zeker niet gevolgd worden. Dat zou betekenen dat de fietsende Bruggelingen gesanctioneerd worden en toeristen op de rijbaan mogen lopen. Ook op dagen waar er weinig bezoekers zijn, zouden fietsers een omweg moeten maken. Het voorstel om in de Katelijnestraat een fietsstrook te maken, een idee van Annick Lambrecht, wensen we niet in te voeren. Kijk wat er in de ons omringende landen gebeurt: in Den Haag had men dergelijke fietsstroken aangelegd, maar ze zijn inmiddels weer afgeschaft. Daar geldt nu de regel dat voetgangers voorrang hebben, maar fietsers overal door mogen fietsen. Met wederzijds respect is veel op te lossen. Te veel regeltjes zorgen voor ergernis.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier