De gemeente Maldegem gaat deze week van start met een proefproject rond fietsstraten. Daarin moeten automobilisten achter fietsers blijven. Het project zal uitgetest worden in de Marktstraat, de Boudewijn Lippensstraat en de Kanunnik Andrieslaan, een belangrijke fietsverkeersader in het centrum.
Van aan de markt komen fietsers uit verschillende richtingen. De combinatie met auto’s die vanuit verschillende straten komen, zorgt ondanks een zone 30-regel soms voor gevaarlijke situaties. Daar wil de gemeente nu wat aan doen. “Hier aan de markt komen heel wat fietsers uit het park richting de markt. Daarnaast zullen er in de toekomst ook heel wat fietsers uit de nieuwbouwwijk van Hof ter Ede richting de markt rijden. Daar komen dus heel wat fietsaders samen, terwijl er ook heel wat passage is. We willen de fietsers die van West-Maldegem komen zo veilig mogelijk naar de andere kant laten gaan. Een proefproject met fietsstraten bestaat al in veel steden, bij de gemeenten komt het minder voor”, aldus schepen van Mobiliteit Jason Van Landschoot.
Ruimte geven
De eerste reacties zijn volgens Van Landschoot gemengd. Toch zal de nieuwe regel ook andere regels extra kracht geven: “Door fietsstraten in te voeren, dwing je ook de regel van de zone 30 meer af. Als een fietser voor je rijdt, kan je weinig anders dan de snelheid respecteren. De tijd waarin de fiets een kleine en soms gevaarlijke plek naast de automobilist krijgt, is voorbij. De fiets wordt bekender en het is aan de automobilisten om ruimte te geven aan de zwakkere weggebruiker. Daarnaast wordt ook de automobilist niet vergeten in de plannen van het gemeentebestuur.
Gemengd verkeer
Er komt namelijk ook een aangepast parkingbeleid om automobilisten niet tegen te houden om zich naar het centrum te begeven: “Tot nog toe kan je nog altijd gratis parkeren in onze gemeente en dat zal ook zo blijven. Op die manier kiezen we resoluut voor gemengd verkeer, zo houden we rekening met iedereen. We willen niet iedereen content houden, wel iedereen een plaats geven”, vertelt de schepen. Volgens hem zal Maldegem niet snel verkeersvrij worden: “We hebben wel plannen om pleinen op te waarderen, maar parking zal er altijd zijn. We bekijken zelfs de mogelijkheden om een grote ondergrondse parking te bouwen.”
“De tijd waarin de fiets een kleine gevaarlijke plek krijgt naast de auto is voorbij”
Om het de parkerende automobilist gemakkelijk te maken om lokaal te shoppen, lanceert de gemeente nu ook parkeerplaatsen met ‘shop- en gosensoren’. “Die zie je al vaak terug in steden, maar wij zijn een van de eerste gemeenten die ze zal plaatsen. Op die plekken moet je geen blauwe schijf plaatsen, maar is het de sensor die nagaat hoe lang je al op die plek parkeert. Als je de toegelaten tijd overschrijdt, kan je geverbaliseerd worden.”
Niet verbaliseren
Ook op vlak van fietspaden wil de gemeente Maldegem het de komende jaren nog beter doen. Het is volgens de mobiliteitsschepen belangrijk om net als de steden in te zetten op fietsende inwoners: “Bij alle nieuwe projecten moet nagedacht worden over de plek van de fietser. In Beernem wordt de komende jaren gewerkt aan een degelijker fietspad richting Maldegem. Ons deel van die verbinding wordt volgend jaar gerealiseerd. Dat fietspad zal volledig gescheiden van de rijbaan zijn, wat trouwens verplicht is.”
Het proefproject van de fietsstraten in het centrum van Maldegem loopt nu een onbepaald aantal maanden. De politie en de dienst mobiliteit volgen de situatie nauw op en zullen nog niet verbaliseren. “Wij geloven erin en zullen evalueren wanneer we zien dat de tijd daar rijp voor is”, besluit Van Landschoot.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier