De heraanleg van het centrum en de Bellegemkerkdreef is afgerond. Met de vernieuwing van de Bellegemsestraat en de Bellegemkerkdreef wordt de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in Bellegem beter.
Om de verkeersveiligheid te verhogen, kreeg het centrum van Bellegem nu ook een fietszone. De kinderen van de Vrije Basisschool Bellegem mochten deze fietszone symbolisch inkleuren en ook infietsen, gevolgd door een feestelijke opening van beide straten voor de buurt. De Bellegemsestraat is een traject van 1,7 km.
Geveltuintjes
Om diverse technische redenen zoals nutswerken, rioleringswerken, en praktische redenen, de toegankelijkheid van de bewoners, omleidingsroutes, wordt de heraanleg van de straat opgedeeld in verschillende fasen. De eerste fase van de Bellegemsestraat loopt van het centrum van Bellegem tot aan het Sportpad. “Het deel tussen Bellegemplaats en de Dottenijsstraat is ingericht als fietsstraat en kreeg een bordeaux/bruine asfalttoplaag en nieuwe voetpaden. Er was geen ruimte voor groenvakken, maar dankzij de medewerking van de inwoners krijgt de straat toch een groenere aanblik met vijf geveltuintjes voor klimplanten en vier lange bordes”, duidt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Axel Weydts.
“We zijn samen door het stof gegaan, maar met resultaat”
“Al jarenlang vragen de Bellegemnaren om een veiligere Bellegemsestraat met vlottere doorstroming. Het stemt mij ongelooflijk tevreden als schepen én als inwoner van Bellegem dat we deze eerste fase hebben kunnen realiseren. We zijn samen door het stof gegaan, maar met resultaat. De werken gebeurden in nauw en constructief overleg met de handelaren. Lokale ondernemers zijn de steunpilaren van een gemeente. Dit is nog maar het begin, de entree van het dorp is aangepakt, begin volgend jaar werken we verder aan de Bellegemsestraat die vernieuwd wordt tot aan de Doornikserijksweg”, zegt Wouter Allijns, schepen van Economie.
Begin 2025 starten de volgende fasen. De totale kostprijs van de werken bedraagt 6,4 miljoen euro. De Provincie West-Vlaanderen betaalt 450.000 euro, Aquafin 650.000 euro, de Vlaamse Milieumaatschappij 1,80 miljoen euro en Stad Kortrijk 3,5 miljoen euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier