Hellegatstraat wordt fietsverbinding tussen Loker en Westouter
Het gemeentebestuur van Heuvelland zal de Hellegatstraat in Westouter herinrichten als fietsverbinding. Er wordt gekozen voor een soort natuursteen, waardoor dit een plugstreet zoals in Gent-Wevelgem wordt. De Hellegatstraat loopt parallel aan de Sulferbergstraat waar de renners vorige zondag nog koers maakten naar onder meer Vidaigneberg en Baneberg.
Het is nog niet geweten of de organisatie plannen heeft om deze strook op te nemen in het parcours van de volgende editie. “Het is in de eerste plaats een veilige fietsverbinding tussen Loker en Westouter”, vertelt bevoegd schepen Dirk Baekelandt (Gemeentebelangen) die met de semi-verharding de eerdere plannen om de weg volledig te asfalteren herziet. “Ter hoogte van de camping en de woning komt er wel een asfaltstrook voor het comfort van de gebruikers.”
Ondanks de vraag van CD&V Heuvelland komt er geen verhardinng tussen de Hellegatstraat en de Sulferbergstraat en dit naast aardappelbedrijf Dauchy. “Zo hadden we ook de verbinding richting Reningelst een stuk veiliger kunnen laten verlopen”, merkt Geert Debergh op.
Nieuw fietspad
Het fietsbeleid in Heuvelland kwam verder ook ruim aan bod in de gemeenteraad. Schepen Dirk Baekelandt kondigde de samenwerkingsovereenkomst aan voor het fietspad Poperinge-Westouter en stelde de voorlopige plannen voor. “Het wordt een fietspad aan beide zijden van de weg, met heel wat aandacht voor verkeersveiligheid. Zo verlaagt de snelheid aan het gehucht De Brabant tot 50 km/u. Ook de voorrang tussen de Heuvellandseweg en de Poperingestraat wijzigt, waardoor de fietsers de straat daar niet moeten oversteken. Er wordt ook een snelheidsremmer voorzien bij het binnenkomen van de dorpskern van Westouter. We hopen nog zeker deze legislatuur dit fietspad te realiseren.”
Meer investeringen
Ondertussen werd ook beslist om het fietspad aan de Hooghofstraat in Wulvergem te overlagen in asfalt. “Daarmee is dit nog geen perfect fietspad, maar zal de situatie in elk geval al een stuk beter zijn dan nu het geval is.” Er komt een zelfde toepassing op het fietspad aan de Romarin in Nieuwkerke en op het fietspad van Wijtschate naar Kemmel. Op vraag van CD&V Heuvelland gaat de gemeente nu op zoek naar de nodige middelen.
“De gemeente krijgt 22,7 euro per inwoner om te investeren in fietsbeleid” – Geert Debergh
“Om het lokale fietsbeleid te versterken in het kader van de post-corona relance, maakt de Vlaamse regering middelen vrij. De gemeente krijgt 22,7 euro per inwoner om te investeren in fietsbeleid. Voor iedere euro die Vlaanderen investeert, moet je twee euro als gemeente investeren. Investeren in veilige lokale fietspaden bevordert het gebruik van de fiets door de inwoners van Heuvelland. Het verbindt onze eigen dorpen en onze gemeente met de omliggende steden en gemeenten op een veilige manier. Het stimuleert ouders om schoolgaande kinderen aan te zetten om de fiets te nemen. Het zorgt tevens voor een impuls voor de toeristen die ons uniek Heuvelland met de fiets aandoen”, weet Geert Debergh.
Prioriteit
Met bovenstaande maatregelen maakt Heuvelland duidelijk dat het fietsbeleid een belangrijke prioriteit is. “We hebben een actieve werkgroep, en heel wat grote en kleine projecten werden al uitgevoerd. Denk maar aan de fietsverbindingen tussen dorpen, de installatie van zone 30, extra signalisatie bij scholen en fietsveiligheid binnen de werken in Wijtschate.” (MD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier